Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Mit tehetsz, ha problémába ütközöl ételrendelés során?

Egy jó ízű vacsora megrendelése manapság mindössze néhány érintésbe kerül az okostelefonunkon. Az ételrendelő applikációk térhódítása forradalmasította a vendéglátóipart, ám ahol ennyi tranzakció és szolgáltatás találkozik, ott óhatatlanul felbukkanhatnak kellemetlenségek is. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogy mik azok a jogok, amelyek mindenkit megilletnek a digitális ételrendelés világában, és hogyan lehet fellépni, ha a megrendelt étel nem felel meg az elvárásainknak.

etelrendeles.jpg

Forrás: GettyImages

A kényelem ára

Az ételrendelő applikációk népszerűségének titka a kényelemben rejlik. Néhány kattintással, anélkül, hogy fel kellene emelnünk a telefont, vagy kimozdulnunk otthonról, hatalmas ételválasztékból rendelhetünk házhoz. A platformok felhasználóbarát felületei, a valós idejű nyomon követés és a fizetési opciók sokasága mind erősítik a pozitív felhasználói élményt. De mi történik akkor, ha hiba csúszik a rendszerbe?

Az ételrendelésnek természetesen megvannak a hátrányai is. A fogyasztó és a szolgáltató közötti kapcsolat kevésbé személyes, a felelősség pedig gyakran megoszlik a platform, az étterem és a futár között. Ez a komplex felépítés pedig megnehezítheti a panaszkezelést. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a jogainkkal, és tudjuk, hogyan érvényesíthetjük azokat, ha a rendelésünkkel probléma adódik.

Alapvető fogyasztói jogok az ételrendelés során

A magyar fogyasztóvédelmi törvények és az Európai Unió irányelvei világos kereteket nyújtanak az online vásárlások, így az ételrendelés esetében is:

A tájékoztatáshoz való jog: az étteremnek és az applikációnak is kötelessége pontos és teljes körű tájékoztatást adni az ételek összetételéről (allergének, kalóriatartalom), áráról, a szállítási díjakról és a várható szállítási időről. Ezen információk hiánya vagy megtévesztő feltüntetése jogsértő.

A biztonsághoz való jog: a megrendelt ételnek biztonságosnak kell lennie a fogyasztásra. Ez magában foglalja, hogy megfelelően elkészítették és szállították, és nem tartalmaz olyan összetevőket, amelyek veszélyeztethetik az egészséget.

A hibás teljesítés esetén a jogorvoslathoz való jog: ha az étel nem felel meg a leírásnak, hibás, hiányos vagy nem érkezik meg, a fogyasztó kérheti a hibás teljesítés orvoslását. Ez lehet pénzvisszatérítés, újbóli szállítás vagy az ár egy részének visszatérítése.

A Polgári Törvénykönyv szerint a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés létrejön a megrendelés leadásával. A vállalkozásnak, vagyis az étteremnek és a platformnak is teljesítenie kell a szerződésben foglaltakat, azaz a rendelés tartalmát és a vállalt szállítási időt.

Mit tehetünk probléma esetén?

Amikor gondunk adódik, a legfontosabb, hogy nyugodtan és szakszerűen járjunk el. A sikeres panaszkezelés első lépése a probléma pontos dokumentálása. Csináljunk fényképet a hibásan érkezett ételről, vagy készítsünk képernyőfotót a rendelés részleteiről és a késedelmet igazoló üzenetekről! Ezt követően a panaszkezelés lépései a következők:

  1. Azonnali kapcsolatfelvétel az applikáció ügyfélszolgálatával: a legtöbb applikációban van egy beépített chat vagy telefonos ügyfélszolgálati funkció. A probléma felmerülése után azonnal vegyük fel velük a kapcsolatot! Tájékoztassuk őket a problémáról, adjuk meg a rendelési számot és a panaszunkat alátámasztó bizonyítékokat!
  2. Panasz rögzítése írásban: összetettebb panasz esetén érdemes írásos panaszt tennünk, pl. e-mailben! A panaszlevélben világosan, tényekre hivatkozva írjuk le a problémát, tüntessük fel a rendelés számát, és csatoljuk a korábban dokumentált bizonyítékokat! A vállalkozásnak 30 napon belül kötelessége írásban válaszolni a fogyasztói panaszra.
  3. Közvetítői eljárások: Ha a vállalkozás nem tesz eleget a panaszunknak, vagy a válasza nem kielégítő, a fogyasztói jogvita rendezésére több lehetőség is van. A békéltető testülethez akkor forduljunk, ha a cél a konkrét jogvita peren kívüli, egyezségen alapuló rendezése. Az eljárás ingyenes, valamint 2024. január 1-jétől a 8 régióközpont mellett, a nem régióközpont vármegye székhelyeken (12), valamint a vármegyeszékhelynek nem minősülő megyei jogú városokban (7) is van lehetőség békéltető testületi ügyintézésre. A testület a vitás ügyek gyors és hatékony megoldására törekszik a felek között, például, ha a termék minőségi hibás (romlott, kifolyt), nem azt kaptuk, amit rendeltünk, vagy ha a szállítási időt jelentősen túlléptékAz illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztálya jár el például a megtévesztő tájékoztatások, a hiányos vagy félrevezető árfeltüntetések esetén, és abban az esetben is, ha a cég nem válaszol a panaszra. A hatóság feladata a jogszabályok betartásának ellenőrzése, és súlyosabb jogsértések esetén akár bírságot is kiszabhat.

A panaszok benyújtása és kezelése nem mindig egyszerű, de a tudatos fogyasztói magatartás és a határozott fellépés segít abban, hogy a rendszer zökkenőmentesen működjön. A jövőben várhatóan a platformoknak még nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a futárszolgálatok ellenőrzésére és a valós idejű kommunikáció fejlesztésére, hogy a fogyasztói elégedettség megfelelő szinten maradjon.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr3518961451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása