Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Vásárlás hulladék nélkül – Megéri csomagolásmentes életmódra váltani?

Az elmúlt években egyre nagyobb teret hódítanak a csomagolásmentes boltok Magyarországon. A fenntarthatóság iránti növekvő igény hívta életre ezeket az üzleteket, amelyek ígéretük szerint nem csupán a környezeti terhelést csökkentik, de a tudatos vásárlóknak gazdaságilag is kedvezőbb megoldást kínálnak. Felmerül azonban a kérdés, hogy a zero waste életmód valóban olcsóbb és jobb-e, vagy épp ellenkezőleg, a gyakorlatban nehezebben megvalósítható és költségesebb alternatíva.

csomagolasmentes_boltok.png

Forrás: GettyImages

Hogyan működnek a csomagolásmentes boltok?

A csomagolásmentes vásárlás lényege, hogy a fogyasztó saját, újra felhasználható edényeiben, tárolóiban vásárolja meg a termékeket, elkerülve ezzel a felesleges műanyag- és papírhulladékot. A hagyományos szupermarketekkel szemben, ahol minden termék előre becsomagolva kapható, a csomagolásmentes üzletekben az árut ömlesztve, kimérve árulják. A kimérős rendszer nagy előnye az is, hogy a vásárlók elkerülhetik az élelmiszerpazarlást, mivel pontosan annyi terméket vehetnek, amennyit fel is használnak.

Budapesten és a nagyobb vidéki városokban egyre több helyen lehet hozzáférni ehhez a fenntartható vásárlási formához. A kínálat rendkívül széles, a szárazélelmiszerektől kezdve a fűszereken és tisztítószereken át egészen a kozmetikumokig szinte minden megtalálható az üzletekben.

Ár-érték arány és a fogyasztói dilemmák

Sokak számára az első és legfontosabb kérdés az ár. A csomagolásmentes boltokban a termékek ára kilogrammra vagy literre van feltüntetve, ami első ránézésre magasabbnak tűnhet, mint a hagyományos boltokban megszokott márkás termékek ára. Hiába gondoljuk azt, hogy a csomagolás, a marketing és a szállítási költségek hiánya miatt a termékek alapvetően olcsóbbak, ez nem feltétlenül van így. A magasabb árak okai meglehetősen összetettek.

Egyrészt a csomagolásmentes boltok gyakran kisebb, speciális beszállítókkal dolgoznak, akik magasabb minőségű, bio vagy helyi termékeket kínálnak. Ezek a termékek eleve drágábbak, mint a nagyüzemi gyártású társaik. Másrészt a vásárlónak is be kell ruháznia az újratölthető tárolókba, amelyek bár idővel megtérülnek, kezdeti kiadást jelentenek. A valós megtakarítás tehát akkor érezhető, ha a vásárló tudatosan és hosszú távon él ezzel a lehetőséggel, és pontosan annyit vásárol, amennyire szüksége van.

Fogyasztóvédelem a kimért áruk piacán

A csomagolásmentes vásárlás egészen speciális kihívásokat is tartogat. A hagyományos élelmiszerkereskedelemben a termékek csomagolásán fel vannak tüntetve a legfontosabb információk, mint az összetétel, allergének, szavatossági idő, gyártó stb. Ezzel szemben a csomagolásmentes boltokban ezek az információk nem közvetlenül a terméken szerepelnek, ami extra figyelmet és tájékoztatási kötelezettséget ró a kereskedőre.

A magyar jogszabályok világosan meghatározzák a kereskedők kötelezettségeit. A csomagolásmentes üzleteknek is biztosítaniuk kell a fogyasztó számára a megfelelő tájékoztatást. A következőkre kell fokozottan ügyelniük:

  • Tájékoztatás: Jól látható helyen, a kimért termékek mellett kell feltüntetni a termék nevét, összetevőit (különös tekintettel az allergénekre), a származási helyet, a fogyaszthatósági vagy minőségmegőrzési időt és az egységárat.
  • Mérés: A mérőeszköznek hitelesítettnek és jól láthatónak kell lennie, illetve a mérés folyamatát a fogyasztó számára nyomon követhetővé kell tenni.
  • Higiénia: Az üzletnek gondoskodnia kell a megfelelő higiéniai feltételekről, a termékek tisztaságáról és a szennyeződésmentes kezeléséről.
  • Minőség: A vásárlóknak ugyanazok a jogaik vannak, mint a hagyományos boltokban. Ha a termék minősége nem megfelelő, romlott, vagy nem felel meg a leírásnak, a fogyasztó jogosult reklamációra.

A fogyasztónak jogában áll a termékről információt kérni, és a kereskedőnek kötelessége azt megadni. Ha a termékkel probléma adódik, a fogyasztó a vásárlást igazoló bizonylat birtokában fordulhat az üzlethez. Sikertelen panaszkezelés esetén a Békéltető Testülethez vagy a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztályához lehet fordulni.

A jövőben a csomagolásmentes alternatívák szélesebb körű elterjedése a szabályozás egyértelműsítését és a fogyasztói tájékoztatás erősítését igényli. A kereskedőknek proaktívan kell kommunikálniuk a termékekről, a fogyasztóknak pedig tudatos döntéseket kell hozniuk, hogy a zero waste ne egy szűk réteg kiváltsága legyen, hanem egy fenntarthatóbb jövő felé vezető út fontos lépcsőfoka.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr2918963071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása