Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Kerüld el a lakásbérlés buktatóit!

Magyarországon az ingatlanpiaci élénkülés hatására nemcsak a lakásvásárlások, de a bérlések száma is folyamatosan növekszik. A növekvő kereslet azonban a tisztességtelen piaci szereplők számát is gyarapíthatja, ezért fontos, hogy a bérlők tudatosan és körültekintően járjanak el. A megfelelő jogi és pénzügyi ismeretek birtokában számos kockázat elkerülhető, és a bérlési folyamat biztonságossá tehető.

lakasberles.png

Forrás: GettyImages

A szóbeli megállapodás veszélyei

A lakásbérlés első és legfontosabb alappillére a részletes, írásos bérleti szerződés. Sokan hajlamosak pusztán szóbeli megállapodásra hagyatkozni, bízva a bérbeadó jóhiszeműségében, de ez a hozzáállás súlyos következményekhez vezethet. Írásos dokumentum híján a felmerülő vitás kérdések (például a bérleti díj emelése, a kaució visszatartása vagy a kiköltözés feltételei) esetén nagyon nehézzé válhat a jogi fellépés.

A szerződésnek minden esetben tartalmaznia kell a felek pontos azonosító adatait, az ingatlan címét, a bérleti díj összegét, a fizetés módját és határidejét. Fontos, hogy a szerződés rögzítse a rezsi elszámolásának módját (átalány vagy fogyasztás alapján), a kaució pontos összegét és annak visszafizetésére vonatkozó feltételeket. A birtokba adás napja, a szerződés időtartama és a felmondási idő, illetve az arra vonatkozó szabályok szintén elengedhetetlen elemei a dokumentumnak, amelyek egyértelműen meghatározzák a jogviszony kereteit. A szerződés megléte jogi védelmet nyújt a bérlőnek és a bérbeadónak egyaránt, és segíti az esetleges vitás helyzetek rendezését.

Ki a tulajdonos?

Mielőtt aláírnánk a szerződést és átadnánk a kauciót, valamint az első havi bérleti díjat, győződjünk meg a bérbeadó jogosultságáról! A legbiztosabb módja ennek, ha elkérjük vagy lekérjük az ingatlan tulajdoni lapját. Ez a hivatalos dokumentum igazolja, hogy az a személy vagy cég, aki bérbe adja a lakást, valóban a tulajdonosa-e, vagy rendelkezik-e a bérbeadásra vonatkozó jogkörrel.

Amennyiben a bérbeadó nem azonos a tulajdoni lapon szereplő személlyel (például egy hozzátartozó vagy egy ingatlanközvetítő cég), feltétlenül kérjük el az írásos meghatalmazást! Ennek hiányában fennáll a veszélye, hogy egy olyan személlyel kötünk szerződést, aki nem jogosult az ingatlan felett rendelkezni, ami a bérleti jogviszony semmisségéhez vezethet.

A kaució mítosza

A kaució (vagy más néven óvadék) az egyik leggyakoribb pénzügyi elem a lakásbérlés során. Nem szabad azonban összekevernünk az előleggel, mivel a két fogalomnak eltérő a funkciója. Az előleg a bérleti díj egyfajta részbeni kifizetése, míg a kaució célja a bérbeadó számára nyújtott anyagi biztosíték. Utóbb említett összegből fedezheti a tulajdonos a bérlő által okozott esetleges károkat vagy az elmaradt bérleti díjat. Az összeg mértéke Magyarországon gyakran két havi bérleti díjnak felel meg, de ez minden esetben egyedi megállapodás kérdése.

A kaució átadásáról mindenképpen kérjünk írásos átvételi elismervényt, vagy a szerződésben rögzítsük a kifizetés tényét! Az elismervénynek tartalmaznia kell az összeget, a kifizetés dátumát és a felek aláírását. A szerződésnek ki kell térnie arra is, hogy a kaució milyen feltételekkel jár vissza a bérlőnek, hiszen a visszatartásának csak abban az esetben van jogi alapja, ha a bérbeadót igazolható kár érte.

Az ingatlan állapotának ellenőrzése

Kihagyhatatlan lépés a beköltözés előtti állapotfelmérés, hiszen a leggyakoribb viták a kiköltözéskor a lakás állapotával kapcsolatban merülnek fel. Ennek elkerülésére a legjobb megoldás, ha a bérlő és a bérbeadó közösen, részletesen dokumentálják a lakás állapotát. Ezt a legegyszerűbb fotókkal vagy videóval megtenni. Készítsünk képeket a falakról, padlókról, ajtókról és ablakokról, valamint a konyhai és fürdőszobai gépekről és berendezésekről!

Az átadás-átvételi jegyzőkönyv elkészítése, melyben tételesen felsoroljuk a lakásban található tárgyakat és azok állapotát, mind a bérlő, mind a bérbeadó biztonságát szolgálja. Emellett rögzítsük a mérőórák (víz, gáz, villany) állását is, hogy a későbbi elszámolások ne okozzanak félreértést! Egy alapos jegyzőkönyv és a vizuális bizonyítékok megvédik a bérlőt a nem valós károkozással kapcsolatos vádaktól.

Gyakori csalási módszerek

A digitális hirdetési felületeken elszaporodtak a kétes eredetű hirdetések is. Az egyik legjellemzőbb intő jel, ha a bérbeadó külföldön tartózkodik, és a kapcsolattartást egy "ismerősön" vagy "meghatalmazotton" keresztül próbálja megoldani. Különösen gyanús az is, ha az illető a lakás megtekintése előtt nagyobb összegű előleget vagy kauciót kér, szinte azonnali határidővel. Soha ne fizessünk előre pénzt anélkül, hogy személyesen meggyőződnénk a lakás állapotáról, azonosítanánk a bérbeadót, és aláírnánk az írásos bérleti szerződést!

A lakásbérlés biztonságos és kényelmes megoldás lehet, ha a bérlő körültekintően jár el. Az alapvető jogi és pénzügyi ismeretek birtokában elkerülhetők a kellemetlen meglepetések és a későbbi viták. A biztonságos bérlés nem a szerencsén múlik, hanem a tudatos fogyasztói döntéseken!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr3118966109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása