Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Hajhullás elleni csodaszerek – A valódi hatóanyagok nyomában

Ősszel sokan tapasztalják a hajhullás fokozódását, ami az emberi szervezet természetes reakciója az évszakváltásra. A hormonális változások és a csökkenő napfény is hozzájárulhat a hajhagymák működésének változásához, ami érthető módon felerősíti az igényt a gyors megoldások megtalálására. Az élelmiszer- és kozmetikai piacon megjelenő "csodaszerek" látványos eredményeket ígérnek, de hatásosságuk gyakran megkérdőjelezhető, illetve nem támasztható alá tudományosan. Megfontolt választással azonban megelőzhető a pénzkidobás és a hatástalan termékek miatti csalódás.

hajhullas.png

Forrás: GettyImages

A hajhullás okai és a valós megoldást kínáló gyógyszerhatóanyagok

A hajhullás elleni készítmények megítélése szempontjából alapvető fontosságú megkülönböztetni a gyógyszereket és az étrend-kiegészítőket. Gyógyszernek minősül minden olyan anyag vagy készítmény, amely „betegségek megelőzése, felismerése, kezelése, illetve élettani funkciók helyreállítása, javítása vagy módosítása” céljából alkalmazható, és amelynek hatása farmakológiai, immunológiai vagy metabolikus úton igazolt. Az étrend-kiegészítők ezzel szemben élelmiszernek minősülnek, amelyek kizárólag a normál étrend kiegészítésére szolgálnak, és a bennük lévő vitaminok, ásványi anyagok, illetve egyéb anyagok fiziológiás hatására építenek – gyógyhatást nem tulajdoníthatnak nekik.

A hajhullás kezelése csak akkor lehet sikeres, ha megértjük a probléma gyökerét. A leggyakoribb okok közé tartozik az örökletes hajhullás, az átmeneti hajhullás (oka: stressz, betegség, gyógyszer), különböző betegségek, valamint táplálkozási hiányállapotok (vitamin- és ásványi anyag). Míg bizonyos esetekben – jellemzően nem kiegyensúlyozott táplálkozás esetén - egy célzottan összeállított étrend-kiegészítő valóban segíthet a problémán, addig az örökletes hajhullás esetében nem beszélhetünk valódi gyógyulásról. Ebben az esetben az étrendi pótlás célja a hajhullás lassítása és a meglévő hajszálak megerősítése, azonban itt is inkább kiegészítésként érdemes alkalmazni a terápia részeként.

Ne engedd magad megtéveszteni, ha kozmetikumot vagy étrend-kiegészítőt veszel hajhullásra!

A fogyasztóvédelmi jogszabályok szigorúan szabályozzák a kozmetikumok és étrend-kiegészítők marketingjét. A gyártóknak tilos olyan állításokat tenniük, amelyek nem bizonyítottak, különösen, ha azok betegségmegelőző, tünetenyhítő, vagy gyógyító hatást ígérnek. A „gyógyító”, „gyógyító hatású”, „gyógyszer”, „orvosság” szavak, illetve kifejezések használata tilos az étrend-kiegészítők és kozmetikumok esetében. Az ilyen szóhasználat jogszerűtlen és ezáltal megtévesztőnek minősül. A 655/2013/EU bizottsági rendelet a kozmetikai termékeken feltüntetett állításokra vonatkozó hat közös kritériumot határoz meg, melyek az alábbiak:

  • jogszerűség (nem lehet ellentétes az uniós/nemzeti joggal),
  • igazságosság (nem lehet túlzó, félrevezető),
  • bizonyíthatóság (tudományos bizonyíték szükséges,
  • pontosság (valós összetevők feltüntetése),
  • tisztesség (nem szabad versenytársat rossz színben feltüntetni),
  • tájékoztatás (fogyasztó helyes döntését kell segíteni).

A csodaszereket kínáló eladók előszeretettel használják a "természetes összetevőkkel" állítást is. És bár az olyan növények, illetve az abból készült kivonatok, mint a hínárfélék, a chili, a feketeáfonya vagy a fűrészpálma valóban fejthetnek ki a haj számára kedvező élettani hatást, hatásosságuk kozmetikumként azonban nagyban függ a felhasznált hatóanyag mennyiségétől és minőségétől. Fontos hangsúlyozni, hogy a természetes összetétel nem jelenti azt, hogy az mindenki számra biztonságos. Egyes növényi hatóanyagok gyógyszerekkel, egyéb növényekkel, pl. gyógynövényteákkal történő párhuzamos alkalmazása egészségügyi kockázatot rejthet.

A hajhullás kezelésével kapcsolatos reklámállításokkal szemben érdemes kellő óvatossággal eljárni. Az olyan ígéretek, minthogy „azonnal megállítja a hajhullást” vagy „új hajat növeszt egy hét alatt”, minden esetben megalapozatlanok, nem tükrözik a valóságot és ezáltal lefedik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat esetét. A hatásos készítmények esetében a javulás általában fokozatosan, több hét vagy akár hónap alatt jelentkezik, emellett a legtöbb termék tartós alkalmazást igényel ahhoz, hogy az elért eredmények hosszú távon fennmaradjanak.

A vásárlás előtt mindig ellenőrizzük a termék összetevőlistáját! Előfordulhat ugyanis, hogy a termék neve vagy a reklám egy-egy divatos hatóanyagra fókuszál, miközben az valójában csak minimális mennyiségben van jelen. Amennyiben az összetevők feltüntetése nem pontos, nehezen értelmezhető vagy nem jogszerű, akkor célszerű elkerülni a készítmény használatát.

Mit tehet a fogyasztó?

Amennyiben egy termékkel kapcsolatban megtévesztő állítások merülnek fel, esetleg szedés közben vagy azt követően egészségügyi panasz jelentkezik, a fogyasztónak több lehetősége is van a panasz megtételére és az érdekérvényesítésre.

Megtévesztő tájékoztatás

A panasz benyújtása során dokumentáljuk részletesen a sérelmezett reklámot vagy tájékoztatást! Ez magában foglalhat képernyőfotókat, a hirdetés szövegének pontos leírását, valamint a termék csomagolásának másolatát. Az ilyen dokumentáció elősegíti a hatóságok munkáját a jogsértés megállapításában.

A vizsgálat eredményeként a hatóságok különböző intézkedéseket hozhatnak: bírság kiszabására, a reklám vagy tájékoztatás visszavonására, illetve – súlyosabb esetben – a termék forgalmazásának megtiltására is sor kerülhet.

Magyarországon a fogyasztóvédelmi hatóságok, valamint – versenyérintettség esetén – a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendelkezik hatáskörrel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése esetén. A fogyasztó lakóhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztálya akkor jogosult eljárni, ha a termékkel kapcsolatos tájékoztatás, a termék jelölése vagy megjelenítése nem felel meg a vonatkozó jogszabályi előírásoknak. A GVH és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság hivatalos weboldalán elérhetők a panasz benyújtásához szükséges elektronikus űrlapok, valamint részletes tájékoztatás a panasztétel menetéről és a kapcsolódó jogi lehetőségekről.

Magyarországon élelmiszerekkel kapcsolatos egészségi ártalom vagy annak gyanúja, illetve az emberi egészség veszélyeztetése esetén, illetve különböző kozmetikumokkal kapcsolatos problémák esetén a területileg illetékes népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (fővárosi, kerületi) hivatalhoz szükséges fordulni. Kereskedelmi forgalomban kapható élelmiszer-termékek biztonságosságával kapcsolatos kérdésekben az NKFH nyújt segítséget.

A tudatos döntések nem csupán saját jólétünket szolgálják, hanem hozzájárulnak a tisztességes piaci működéshez, és megerősítik a hiteles szereplőket. Felelős választásainkkal egy átláthatóbb és biztonságosabb fogyasztói környezet kialakítását segítjük elő.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr618968077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása