Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Termékbiztonság a gyerekszobában: mitől lesz veszélyes egy játék?

Amikor egy szülő játékot választ gyermekének, elsősorban a szórakoztatásra és a fejlődés támogatására törekszik. Ugyanakkor a biztonság kérdése legalább ilyen fontos, hiszen a hibás vagy nem megfelelően kialakított játékok veszélyesek lehetnek a gyermekekre nézve. Ebben a cikkben áttekintjük, milyen biztonsági szempontokat kell figyelembe venni a gyermekjátékok vásárlása során, és hogyan segíthet a jogszabályi háttér a tudatos döntések meghozatalában.

gyermekjatekok.png

Forrás: GettyImages

A biztonság jogi alapjai

A játékok biztonságát az Európai Unió egységes jogszabályai szabályozzák. Ezeket a jogszabályokat a magyar jogrendszer is átültette, biztosítva a magas szintű védelmet. A legfontosabb ellenőrzési pont a CE-jelölés (Conformité Européenne). Ez nem a termék származását jelzi, hanem azt, hogy a gyártó nyilatkozik arról, a játék megfelel az uniós biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak. A CE-jelölés hiánya súlyos jogsértésnek minősül, és felveti a gyanút, hogy a termék nem esett át a szükséges megfelelőségi vizsgálatokon.

A fizikai biztonságon túl a játékoknak kémiai és mechanikai szempontból is kifogástalannak kell lenniük. A festékek, műanyagok és egyéb anyagok nem tartalmazhatnak káros, mérgező összetevőket, például nehézfémeket vagy bizonyos ftalátokat. A jogszabályok részletesen meghatározzák az egyes anyagok megengedett határértékeit, a mechanikai biztonsági követelmények pedig garantálják, hogy a játék ne tartalmazzon olyan részeket, amelyek fulladásveszélyt okozhatnak, különösen a 3 év alatti gyermekek számára készült termékek esetében. A lenyelhető, apró alkatrészekre vonatkozó korlátozások szigorúak, és a gyártóknak egyértelműen fel kell tüntetniük a korhatárt a termék csomagolásán.

Felelős vállalkozói magatartás

A jogszabályok a gyártókon kívül a forgalmazókra és importőrökre is kiterjednek. A vállalkozásoknak folyamatosan ellenőrizniük kell, hogy a kínálatukban szereplő játékok megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak. Tilos például olyan termékeket forgalmazni, amelyekről köztudott, hogy nem biztonságosak. A kereskedőknek kötelességük gondoskodni arról is, hogy a termékhez járjon megfelelő magyar nyelvű tájékoztatás, beleértve a használati utasítást, a biztonsági figyelmeztetéseket és a gyártó, illetve forgalmazó adatait.

A megtévesztő marketingkommunikáció (például, ha olyan tulajdonságot állít a forgalmazó a termékről, mely nem igaz) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ami fogyasztóvédelmi eljárást vonhat maga után. Amennyiben pedig termékbiztonsággal kapcsolatos az észrevétel, akkor piacfelügyeleti eljárás keretében történik az intézkedés. A felelős vállalkozói magatartás magában foglalja azt is, hogy amennyiben egy fogyasztó hibás vagy veszélyes árucikkre hívja fel a figyelmet, a vállalkozásnak haladéktalanul intézkednie kell, és köteles értesíteni az illetékes hatóságot, ha a termék kockázatot jelenthet a felhasználókra nézve.

Mit tegyünk, ha hibás terméket kapunk?

Ha egy játék a használat során hibásnak bizonyul, vagy felmerül a gyanú annak biztonságosságával kapcsolatban, a fogyasztónak több lehetősége is van a panasztételre.

Első lépésként jelezzük írásban a problémát a kereskedő felé! Őrizzük meg a vásárlást igazoló bizonylatot, illetve dokumentáljuk részletesen a hibát, fénykép vagy videófelvétel formájában! A fogyasztó jogosult a termék kijavítását vagy kicserélését kérni – főszabály szerint - a vásárlástól számított két éven belül, ha a hiba már a vásárláskor is fennállt. Ha sem a javítás, sem a csere nem lehetséges, a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől és visszakérheti a vételárat.

Amennyiben a kereskedő elutasítja a fogyasztó panaszát, vagy nem tesz lépéseket a probléma orvoslására, a fogyasztónak lehetősége van további jogérvényesítési eszközök igénybevételére. Ennek során fordulhat a lakóhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztályához, valamint ingyenesen kezdeményezheti a békéltető testület eljárását is, amelynek célja, hogy a felek között egyezség jöjjön létre a vita rendezése érdekében. Végső esetben, ha a békés megoldás nem vezet eredményre, vagy a probléma jellege ezt nem teszi lehetővé, a fogyasztó jogi útra is terelheti az ügyet.

A játékok biztonsága komplex kérdés, amelynek megoldásához a gyártók, a forgalmazók és a fogyasztók együttműködésére van szükség. A játék öröme és a gyermekek biztonsága nem választható el egymástól, és a felelősség mindannyiunké.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr9118971243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása