Amikor egy szülő játékot választ gyermekének, elsősorban a szórakoztatásra és a fejlődés támogatására törekszik. Ugyanakkor a biztonság kérdése legalább ilyen fontos, hiszen a hibás vagy nem megfelelően kialakított játékok veszélyesek lehetnek a gyermekekre nézve. Ebben a cikkben áttekintjük, milyen biztonsági szempontokat kell figyelembe venni a gyermekjátékok vásárlása során, és hogyan segíthet a jogszabályi háttér a tudatos döntések meghozatalában.

Forrás: GettyImages
A biztonság jogi alapjai
A játékok biztonságát az Európai Unió egységes jogszabályai szabályozzák. Ezeket a jogszabályokat a magyar jogrendszer is átültette, biztosítva a magas szintű védelmet. A legfontosabb ellenőrzési pont a CE-jelölés (Conformité Européenne). Ez nem a termék származását jelzi, hanem azt, hogy a gyártó nyilatkozik arról, a játék megfelel az uniós biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak. A CE-jelölés hiánya súlyos jogsértésnek minősül, és felveti a gyanút, hogy a termék nem esett át a szükséges megfelelőségi vizsgálatokon.
A fizikai biztonságon túl a játékoknak kémiai és mechanikai szempontból is kifogástalannak kell lenniük. A festékek, műanyagok és egyéb anyagok nem tartalmazhatnak káros, mérgező összetevőket, például nehézfémeket vagy bizonyos ftalátokat. A jogszabályok részletesen meghatározzák az egyes anyagok megengedett határértékeit, a mechanikai biztonsági követelmények pedig garantálják, hogy a játék ne tartalmazzon olyan részeket, amelyek fulladásveszélyt okozhatnak, különösen a 3 év alatti gyermekek számára készült termékek esetében. A lenyelhető, apró alkatrészekre vonatkozó korlátozások szigorúak, és a gyártóknak egyértelműen fel kell tüntetniük a korhatárt a termék csomagolásán.
Felelős vállalkozói magatartás
A jogszabályok a gyártókon kívül a forgalmazókra és importőrökre is kiterjednek. A vállalkozásoknak folyamatosan ellenőrizniük kell, hogy a kínálatukban szereplő játékok megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak. Tilos például olyan termékeket forgalmazni, amelyekről köztudott, hogy nem biztonságosak. A kereskedőknek kötelességük gondoskodni arról is, hogy a termékhez járjon megfelelő magyar nyelvű tájékoztatás, beleértve a használati utasítást, a biztonsági figyelmeztetéseket és a gyártó, illetve forgalmazó adatait.
A megtévesztő marketingkommunikáció (például, ha olyan tulajdonságot állít a forgalmazó a termékről, mely nem igaz) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ami fogyasztóvédelmi eljárást vonhat maga után. Amennyiben pedig termékbiztonsággal kapcsolatos az észrevétel, akkor piacfelügyeleti eljárás keretében történik az intézkedés. A felelős vállalkozói magatartás magában foglalja azt is, hogy amennyiben egy fogyasztó hibás vagy veszélyes árucikkre hívja fel a figyelmet, a vállalkozásnak haladéktalanul intézkednie kell, és köteles értesíteni az illetékes hatóságot, ha a termék kockázatot jelenthet a felhasználókra nézve.
Mit tegyünk, ha hibás terméket kapunk?
Ha egy játék a használat során hibásnak bizonyul, vagy felmerül a gyanú annak biztonságosságával kapcsolatban, a fogyasztónak több lehetősége is van a panasztételre.
Első lépésként jelezzük írásban a problémát a kereskedő felé! Őrizzük meg a vásárlást igazoló bizonylatot, illetve dokumentáljuk részletesen a hibát, fénykép vagy videófelvétel formájában! A fogyasztó jogosult a termék kijavítását vagy kicserélését kérni – főszabály szerint - a vásárlástól számított két éven belül, ha a hiba már a vásárláskor is fennállt. Ha sem a javítás, sem a csere nem lehetséges, a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől és visszakérheti a vételárat.
Amennyiben a kereskedő elutasítja a fogyasztó panaszát, vagy nem tesz lépéseket a probléma orvoslására, a fogyasztónak lehetősége van további jogérvényesítési eszközök igénybevételére. Ennek során fordulhat a lakóhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztályához, valamint ingyenesen kezdeményezheti a békéltető testület eljárását is, amelynek célja, hogy a felek között egyezség jöjjön létre a vita rendezése érdekében. Végső esetben, ha a békés megoldás nem vezet eredményre, vagy a probléma jellege ezt nem teszi lehetővé, a fogyasztó jogi útra is terelheti az ügyet.
A játékok biztonsága komplex kérdés, amelynek megoldásához a gyártók, a forgalmazók és a fogyasztók együttműködésére van szükség. A játék öröme és a gyermekek biztonsága nem választható el egymástól, és a felelősség mindannyiunké.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
