Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Szórakozás felelősségteljesen: így lehet a halloween biztonságos és fenntartható

Október végéhez közeledve egyre több kirakatban és üzletben jelennek meg a szellemek, boszorkányok és töklámpások. A halloween hazai népszerűsége folyamatosan nő, az ünnep pedig elsősorban a szórakozás és a kreatív időtöltés köré szerveződik. Ugyanakkor a fogyasztói szokásokra gyakorolt hatása, valamint a biztonsági és környezetvédelmi kockázatok miatt a tudatos előkészület és a körültekintő vásárlás megkerülhetetlenné vált az elmúlt években.

halloween.png

Forrás: Canva

Az olcsó jelmezek csapdája

A halloween elterjedésével párhuzamosan robbanásszerűen megnőtt az igény az egyszerűen beszerezhető, olcsó jelmezek és dekorációs kellékek iránt. A nagy áruházláncok és online piacterek ontják magukból az alacsony árfekvésű, gyakran silány minőségű termékeket, amelyek vonzóak lehetnek az árérzékeny fogyasztók számára.

Ezek a termékek sokszor távoli, tömeggyártású üzemekből származnak, ahol a szigorú európai uniós, vagy hazai biztonsági előírások betartása kevésbé ellenőrzött. A jelmezek tekintetében kiemelt kockázati tényező a tűzveszély, különösen a gyúlékony, szintetikus alapanyagok esetében. A textiltermékekre vonatkozó gyúlékonysági szabványoknak való megfelelés elengedhetetlen, de az olcsó, bevizsgálatlan termékeknél ez gyakran hiányzik. Ellenőrizzük, hogy a jelmez tartalmaz-e valamilyen megfelelőségi jelölést (például az európai CE), és vegyük komolyan a csomagoláson lévő figyelmeztetéseket ("Tűztől távol tartandó!")! Gyermekjelmezeknél mindez fokozott jelentőséggel bír, hiszen az ezekre vonatkozó biztonsági követelmények szigorúbbak.

Nem elhanyagolhatók továbbá az egészségügyi szempontok sem. A jelmezekben vagy kiegészítőkben lévő festékek, műanyagok és ragasztók olyan káros vegyi anyagokat tartalmazhatnak, amelyek bőrrel érintkezve vagy gyermekek által szájba véve komoly egészségügyi kockázatot hordoznak.

Rémisztően sokat pazarolunk

A halloween másik, kevésbé ismert problémája a fenntarthatóság hiánya és az ezzel járó ökológiai terhelés. A néhány órás szórakozás kedvéért vásárolt, jellemzően műanyag alapú dekorációs kellékek, vagy a már említett silány minőségű jelmezek az ünnep elmúltával nagyrészt a szemétben végzik, növelve a hulladékmennyiséget. Ez a fogyasztói magatartás szorosan összefügg az "azonnali kielégülés" kultúrájával és a tervezett elavulással (planned obsolescence), ahol a termékek élettartamát szándékosan rövidre szabják. Az alacsony árak ösztönzik az impulzusvásárlást, míg a fenntarthatóbb alternatívák háttérbe szorulnak. Íme néhány környezettudatos megoldás, amelyekkel csökkenthető az ünnep ökológiai lábnyoma:

  • Újrahasznosított dekorációk: a papírból, befőttesüvegekből, konzervdobozokból vagy más háztartási hulladékból készült díszek környezetbarátak, egyúttal sokkal egyedibbek és kreatívabbak is.
  • Természetes alapanyagok: az őszi termések, levelek, ágak vagy a klasszikus töklámpások (amelyek belső részéből akár leves is készülhet) kiváló biológiailag lebomló dekorációs lehetőségek.
  • Jelmezkölcsönzés és csere: ahelyett, hogy minden évben újat vásárolnánk, érdemes megfontolni a jelmezek kölcsönzését, cseréjét barátokkal, vagy a turkálókból beszerzett ruhadarabok átalakítását.

Jogorvoslati lehetőségek

Abban az esetben, ha a vásárolt termék nem felel meg a biztonsági követelményeknek, hibás, vagy ha a kereskedő félrevezető tájékoztatást nyújtott, a fogyasztó jogosult intézkedéseket tenni az ügyben. Az első és legfontosabb lépés a kereskedőhöz fordulás.

Magyarországon a fogyasztók minden meghibásodott termék esetében – a hibás teljesítés miatt – élhetnek kellékszavatossági jogaikkal az eladóval szemben. Ez azt jelenti, hogy a termék hibája esetén Ön jogosult lehet a cserére, javításra, árleszállításra, vagy végső esetben a vételár visszafizetésére. Fontos azonban, hogy hibás teljesítésről csak rejtett hiba esetén beszélhetünk, ezért az előbbiek érvényesítésére csak a vásárláskor nem felismerhető, rejtett hibák esetén van lehetőség. A fogyasztó kellékszavatossági igénye a vásárlás időpontjától számított két év alatt évül el. Termék vásárlása esetén az első 1 évben a bizonyítási teher a vállalkozás oldalán van, azaz az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy ezen az időszakon belül a fogyasztó által felismert hiba már a vásárlás időpontjában megvolt.

  • Panasztétel: első körben írásban nyújtsuk be a panaszt az érintett vállalkozásnál! A fogyasztó által bejelentett szavatossági igényről a vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni.
  • Fogyasztóvédelmi hatóság: a fogyasztók szavatossági igényeinek intézését érintő tájékoztatási és adminisztratív jellegű előírások betartásának ellenőrzésére a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik hatáskörrel. Emellett széleskörű hatósági jogkörrel rendelkezik a szavatossággal kapcsolatos tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok vonatkozásában is. Továbbá súlyosabb esetekben – például, ha a jelmez nem felel meg a tűzbiztonsági előírásoknak, vagy veszélyesnek minősül – fontos, hogy bejelentést tegyél a lakóhelyed szerint illetékes vármegyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztályához! A hatóság kivizsgálhatja az ügyet, szankciókat szabhat ki a jogsértő vállalkozásra, és intézkedhet a veszélyes termékek forgalomból való kivonásáról.
  • Békéltető Testület: a fogyasztók részéről felmerülő szavatossági igények megalapozottságának eldöntése a bíróság feladata, azonban, ha a kereskedővel nem sikerül megegyezni, érdemes a Békéltető Testületekhez fordulni. Az eljárás ingyenes, célja pedig a gyors, peren kívüli egyezség elősegítése a felek között.
  • Bírósági eljárás: ha minden más lehetőség kimerült, akár bírósági eljárást is kezdeményezhetsz. Ez főként nagyobb értékű vagy jogilag összetettebb ügyeknél lehet indokolt. A jogérvényesítésben jogi képviselő, ügyvéd vagy jogsegélyszolgálat is segítségedre lehet.

A tudatos ünneplés nem minden esetben jár lemondással, sokkal inkább felelősségvállalás önmagunkkal, embertársainkkal és a környezetünkkel szemben. Tegyünk közösen azért, hogy a halloween ne csak látványos, hanem biztonságos és fenntartható is legyen!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr9918980751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása