Október utolsó napjai és november eleje hagyományosan a megemlékezés időszaka Magyarországon. Ekkor az elhunyt szeretteinkre való méltó emlékezés, illetve a sírhelyek gondozása és díszítése kerül előtérbe. A kegyeleti készülődéssel járó költségek miatt kiemelt szerepet kap a fogyasztói érdekek védelme, a termékek ellenőrzött minősége, valamint az árak világos és korrekt feltüntetése.

Forrás: Canva
Kereslet és kínálat
A kegyeleti termékek piaca jellegzetesen szezonális. A pár hetes, intenzív csúcsszezon alatt – amelyből a kisebb, ideiglenes árusoktól a nagy üzletláncokig mindenki igyekszik részesedni – a kínálat és a minőség gyors fluktuációja tapasztalható. A hirtelen megnövekedett forgalom sok esetben teret ad a kevésbé korrekt üzleti gyakorlatoknak, az elmosódott terméktájékoztatásnak és a hiányos szavatossági feltételeknek.
A temetői dekorációk között a virágok (élő és művirágok, koszorúk, csokrok) a legnépszerűbbek. Az élő vágott virágok vagy cserepes növények esetében a frissesség és a tartósság a két kritikus minőségi tényező. Alapvető elvárás, hogy a termék rendelkezzen azokkal a tulajdonságokkal, amelyeket a forgalmazó ígér, illetve amelyek az adott terméktől észszerűen elvárhatók.
- Vágott virágok, koszorúk: vásárlás előtt vizsgáljuk meg alaposan a terméket! A barna foltok, a lankadt részek vagy a túlságosan nyílott bimbók a gyors elhervadás előjelei lehetnek. A kereskedőnek kötelessége valós tájékoztatást nyújtania a virág eredetéről és várható élettartamáról. Gyenge minőségű koszorú esetén a széteső kötészeti munka, illetve a gyorsan fakuló művirág akár hibás teljesítésnek is minősülhet.
- Mécses és gyertya: ezeknél a termékeknél a leggyakoribb panasz a feltüntetett égési idő és a tényleges időtartam közötti eltérésből adódik. A csomagoláson egyértelműen fel kell tüntetni az égési időt (óra/nap), a gyártó vagy forgalmazó nevét és elérhetőségét, valamint az esetleges biztonsági figyelmeztetéseket, például a lángmagasságra vagy a beltéri használat korlátozására vonatkozó információkat. Amennyiben a termék nem teljesíti a megadott égési időt, az szintén hibás teljesítésnek minősül.
Vásárlási helyszínek
- Fizikai vásárlás
A hagyományos üzletekben, valamint az ideiglenes árusítóhelyeken történő termékbeszerzés esetén is megilleti a fogyasztót a kellékszavatosság joga. Amennyiben a megvásárolt termék hibás – azaz ha az áru nem felel meg a termékleírásnak –, a vásárló jogosult az igényeinek érvényesítésére. Célszerű minden esetben megőrizni a vásárlásról szóló bizonylatot, hiszen ez a vásárlás tényének és időpontjának legfőbb bizonyítéka!
Kiemelt figyelmet igényelnek az ideiglenes, nehezen beazonosítható hátterű piaci vagy utcai árusok. Bár a jogszabályi előírások rájuk is vonatkoznak, egy esetleges későbbi reklamáció során az eladó elérhetősége nehezebben biztosítható, így a szavatossági igény érvényesítése is akadályokba ütközhet. Részesítsük előnyben az állandó telephellyel rendelkező, beazonosítható kereskedőket!
- Online rendelés
Sokan vásárolnak koszorút, sírdíszt interneten keresztül is. Webáruházból történő rendelés esetén a fogyasztó jogosult 14 naptári napon belül indokolás nélkül elállni a vásárlástól, a termék átvételének napjától számítva. Fontos azonban tudni, hogy ez a jog nem minden termékre vonatkozik. A romlandó áruk (vágott virágok, élő növények) kivételt képeznek, míg a tartósabb termékek, mint a művirágok vagy koszorúalapok esetében érvényesíthető az elállási jog. Mindig ellenőrizzük a webáruház általános szerződési feltételeit (ÁSZF), valamint a vállalkozás tényleges működését és elérhetőségét!
Kihez fordulhat a fogyasztó?
Amennyiben egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban panasz merül fel, első lépésként minden esetben a kereskedőt szükséges megkeresni. Rögzítsük írásban a panaszt a Vásárlók Könyvében, vagy elektronikus úton (e-mailben), illetve postai levél formájában! A vállalkozás köteles a panaszra 30 napon belül érdemi, írásos választ adni.
Ha a kereskedő nem reagál, vagy a válasz nem elfogadható a fogyasztó számára, több további jogérvényesítési lehetőség is rendelkezésre áll:
- Békéltető testület: a békéltető testület jelenti a leggyorsabb és legegyszerűbb alternatív vitarendezési formát. Az eljárás ingyenes és nem igényel jogi képviseletet. Elsődleges célja a fogyasztó és a vállalkozás közötti egyezség kialakítása, megelőzve a hosszas és költséges bírósági pereskedést.
- Fogyasztóvédelmi hatóság: ha a kereskedő megsérti a jogszabályokat, például félrevezetően tájékoztat, a kormányhivatalnál lehet bejelentést tenni. A hatóság nem az egyéni károk megtérítését intézi, hanem a jogsértő vállalkozást szankcionálja, ezzel hosszú távon védve a fogyasztókat.
- Bíróság: ha sem a békéltető testületi eljárás, sem a hatósági fellépés nem hoz eredményt, a fogyasztó bírósági úton is érvényesítheti igényét. Ez főleg nagyobb értékű vagy összetettebb ügyeknél lehet indokolt.
A kegyelet gyakorlása nem lehet a fogyasztói kiszolgáltatottság terepe. A tudatos vásárlás, az árak és a minőségi feltételek összevetése, valamint a jogaink ismerete az alapja annak, hogy az emlékezés valóban méltó lehessen. Ne engedjük, hogy a szezonális roham kedvezőtlen üzleti gyakorlatokat szüljön! Éljünk a jogi lehetőségekkel, és válasszuk azokat a termékeket, amelyek a minőség és a tájékoztatás tekintetében is feddhetetlenek!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
