Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Mindenszentekkor is számít, honnan és mit vásárolsz!

Október utolsó napjai és november eleje hagyományosan a megemlékezés időszaka Magyarországon. Ekkor az elhunyt szeretteinkre való méltó emlékezés, illetve a sírhelyek gondozása és díszítése kerül előtérbe. A kegyeleti készülődéssel járó költségek miatt kiemelt szerepet kap a fogyasztói érdekek védelme, a termékek ellenőrzött minősége, valamint az árak világos és korrekt feltüntetése.

mindenszentek.png

Forrás: Canva

Kereslet és kínálat

A kegyeleti termékek piaca jellegzetesen szezonális. A pár hetes, intenzív csúcsszezon alatt – amelyből a kisebb, ideiglenes árusoktól a nagy üzletláncokig mindenki igyekszik részesedni – a kínálat és a minőség gyors fluktuációja tapasztalható. A hirtelen megnövekedett forgalom sok esetben teret ad a kevésbé korrekt üzleti gyakorlatoknak, az elmosódott terméktájékoztatásnak és a hiányos szavatossági feltételeknek.

A temetői dekorációk között a virágok (élő és művirágok, koszorúk, csokrok) a legnépszerűbbek. Az élő vágott virágok vagy cserepes növények esetében a frissesség és a tartósság a két kritikus minőségi tényező. Alapvető elvárás, hogy a termék rendelkezzen azokkal a tulajdonságokkal, amelyeket a forgalmazó ígér, illetve amelyek az adott terméktől észszerűen elvárhatók.

  • Vágott virágok, koszorúk: vásárlás előtt vizsgáljuk meg alaposan a terméket! A barna foltok, a lankadt részek vagy a túlságosan nyílott bimbók a gyors elhervadás előjelei lehetnek. A kereskedőnek kötelessége valós tájékoztatást nyújtania a virág eredetéről és várható élettartamáról. Gyenge minőségű koszorú esetén a széteső kötészeti munka, illetve a gyorsan fakuló művirág akár hibás teljesítésnek is minősülhet.
  • Mécses és gyertya: ezeknél a termékeknél a leggyakoribb panasz a feltüntetett égési idő és a tényleges időtartam közötti eltérésből adódik. A csomagoláson egyértelműen fel kell tüntetni az égési időt (óra/nap), a gyártó vagy forgalmazó nevét és elérhetőségét, valamint az esetleges biztonsági figyelmeztetéseket, például a lángmagasságra vagy a beltéri használat korlátozására vonatkozó információkat. Amennyiben a termék nem teljesíti a megadott égési időt, az szintén hibás teljesítésnek minősül.

Vásárlási helyszínek

  1. Fizikai vásárlás

A hagyományos üzletekben, valamint az ideiglenes árusítóhelyeken történő termékbeszerzés esetén is megilleti a fogyasztót a kellékszavatosság joga. Amennyiben a megvásárolt termék hibás – azaz ha az áru nem felel meg a termékleírásnak –, a vásárló jogosult az igényeinek érvényesítésére. Célszerű minden esetben megőrizni a vásárlásról szóló bizonylatot, hiszen ez a vásárlás tényének és időpontjának legfőbb bizonyítéka!

Kiemelt figyelmet igényelnek az ideiglenes, nehezen beazonosítható hátterű piaci vagy utcai árusok. Bár a jogszabályi előírások rájuk is vonatkoznak, egy esetleges későbbi reklamáció során az eladó elérhetősége nehezebben biztosítható, így a szavatossági igény érvényesítése is akadályokba ütközhet. Részesítsük előnyben az állandó telephellyel rendelkező, beazonosítható kereskedőket!

  1. Online rendelés

Sokan vásárolnak koszorút, sírdíszt interneten keresztül is. Webáruházból történő rendelés esetén a fogyasztó jogosult 14 naptári napon belül indokolás nélkül elállni a vásárlástól, a termék átvételének napjától számítva. Fontos azonban tudni, hogy ez a jog nem minden termékre vonatkozik. A romlandó áruk (vágott virágok, élő növények) kivételt képeznek, míg a tartósabb termékek, mint a művirágok vagy koszorúalapok esetében érvényesíthető az elállási jog. Mindig ellenőrizzük a webáruház általános szerződési feltételeit (ÁSZF), valamint a vállalkozás tényleges működését és elérhetőségét!

Kihez fordulhat a fogyasztó?

Amennyiben egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban panasz merül fel, első lépésként minden esetben a kereskedőt szükséges megkeresni. Rögzítsük írásban a panaszt a Vásárlók Könyvében, vagy elektronikus úton (e-mailben), illetve postai levél formájában! A vállalkozás köteles a panaszra 30 napon belül érdemi, írásos választ adni.

Ha a kereskedő nem reagál, vagy a válasz nem elfogadható a fogyasztó számára, több további jogérvényesítési lehetőség is rendelkezésre áll:

  • Békéltető testület: a békéltető testület jelenti a leggyorsabb és legegyszerűbb alternatív vitarendezési formát. Az eljárás ingyenes és nem igényel jogi képviseletet. Elsődleges célja a fogyasztó és a vállalkozás közötti egyezség kialakítása, megelőzve a hosszas és költséges bírósági pereskedést.
  • Fogyasztóvédelmi hatóság: ha a kereskedő megsérti a jogszabályokat, például félrevezetően tájékoztat, a kormányhivatalnál lehet bejelentést tenni. A hatóság nem az egyéni károk megtérítését intézi, hanem a jogsértő vállalkozást szankcionálja, ezzel hosszú távon védve a fogyasztókat.
  • Bíróság: ha sem a békéltető testületi eljárás, sem a hatósági fellépés nem hoz eredményt, a fogyasztó bírósági úton is érvényesítheti igényét. Ez főleg nagyobb értékű vagy összetettebb ügyeknél lehet indokolt.

A kegyelet gyakorlása nem lehet a fogyasztói kiszolgáltatottság terepe. A tudatos vásárlás, az árak és a minőségi feltételek összevetése, valamint a jogaink ismerete az alapja annak, hogy az emlékezés valóban méltó lehessen. Ne engedjük, hogy a szezonális roham kedvezőtlen üzleti gyakorlatokat szüljön! Éljünk a jogi lehetőségekkel, és válasszuk azokat a termékeket, amelyek a minőség és a tájékoztatás tekintetében is feddhetetlenek!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr5018982159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

adat (1) ajándék (4) akció (2) all-inclusive (2) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (2) allergia (3) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) app (4) applikáció (5) ár (1) ÁSZF (3) ATM (1) átverés (38) balaton (1) baleset (2) bank (1) banki átutalás (5) bankkártya (5) barkácsolás (1) belépő (1) belföld (7) bérlés (1) bevásárlás (5) bio (3) biztosító (2) black friday (1) bolt (1) címkék (7) csalás (34) csomagolásmentes (1) dark pattern (2) diákmunka (1) digitalizáció (1) e-hulladék (1) e-mail (1) elektronika (3) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (32) energia (1) építkezés (1) étel (2) étrend-kiegészítők (1) étterem (3) EU (17) Facebook Marketplace (2) Fair Trade (1) fejlesztés (1) fényvédő (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (24) fodrász (1) foglalás (6) fogyasztói tudatosság (39) fogyasztóvédelem (53) fűtés (1) garancia (8) GDPR (2) generáció (1) greenwashing (1) gyermekjáték (1) gyertya (1) gyógyszer (2) hajhullás (1) halloween (1) halottak napja (1) hamis termékek (10) használtcikk (2) háziállatok (1) hiba (14) hibás termékek (12) hulladék (3) hűségprogram (1) idegenvezető (1) internet (6) iskola (3) játék (3) Jófogás (1) jogi segítség (24) jótállás (5) kamu (1) kánikula (3) kapszula (1) kártérítés (20) kedvezmény (1) kedvezmények (12) kellékszavatosság (6) kereskedelem (1) klíma (1) koncert (1) korszerűsítés (1) koszorú (1) kozmetikus (1) külföld (10) különóra (1) kutya (1) lakás (2) lakásbérlés (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) laptop (1) last minute (1) látványosságok (2) leárazás (6) légkondicionáló (1) macska (1) magánóra (1) magántanár (1) Magyarország (6) manikűrös (1) manipuláció (7) marketing (23) megemlékezés (1) megtévesztés (33) mindenszentek (1) mobiltelefon (1) naptej (1) november (2) nyár (11) nyaralás (8) offline (2) öko (2) okostelefon (3) október (1) online (11) online bankolás (2) online játék (1) örökbefogadás (1) ősz (6) panaszbejelentés (33) panaszlevél (14) pedikűrös (1) pénz (32) pénzösszeg (29) pincér (1) pontgyűjtés (1) reklám (3) reklamáció (31) rendelés (5) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) rezsiszámla (1) ruha (1) segítség (22) SPF (1) strand (2) szabályok (26) szabályozás (23) szállás (1) szállásfoglalás (2) szálloda (2) számla (2) szeptember (5) szerződés (8) szolgáltatás (11) szórakozás (3) szuvenír (1) tablet (1) takarítás (1) takarítószerek (1) tanévkezdés (3) tanszer (2) tavasz (2) taxi (1) telefon (3) termék (5) termékbiztonság (4) termékfelelősség (8) termékszavatosság (5) természetes (3) tisztességtelen (1) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (42) turista (6) turistacsapdák (3) utazás (8) utazási iroda (2) üzlet (2) üzletek (4) vásárlás (14) veszély (3) Vinted (1) víz (2) webshop (7) wellness (1) Wi-Fi (1) zero waste (1) zöld (2) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása