Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Ha két fapados között a földre estél – légitársaságok járatkésései és túlfoglalásai a fogyasztók szemszögéből

Réka és barátai hosszú hónapok óta szervezték görögországi nyaralásukat, azonban a reptéren kellett szembesülniük azzal, hogy több órát késik a gépük, huzamos várakozás után pedig törölték is járatukat. Mivel egy olyan szigetre utaztak volna, ahova ritkán indul repülő, a következő géppel már nem lett volna értelme utazásuknak. A szállásukat is elvesztették, így csalódottan mondták le az utat. Réka és barátai példája korántsem egyedi. Mitől alakulnak ki ezek a helyzetek és mit tehetünk fogyasztóként, ha károk érnek minket egy esetlegesen törölt vagy sokat késő repülőjárat esetén vagy ha visszautasítják a beszállásunkat?

gettyimages-157588454.jpg

Forrás: Getty Images

A fapadosok megjelenése óta az is tud repülni, akinek korábban ez luxusnak számított.

A fapados légitársaságok köztudottan alacsony árakkal csalogatják az utasokat, de ezek az árak gyakran bizonyos kompromisszumokkal járnak. Az alap jegyárakba nem tartoznak bele a poggyászok, az étkezés vagy a kényelmi szolgáltatások, és a rugalmatlanság is jellemző: késések és törlések esetén gyakran nehezebb alternatív megoldást találni, mint a nagyobb, tradicionális légitársaságoknál. Mindemellett pedig a megnövekedett légiforgalom esetén is ezek a járatok lesznek az elsők, amiket hátrébb sorolnak a repterek. Azonban a fapados légitársaságoknak is van helyük a piacon. Ha az utazó rugalmas, és hajlandó elfogadni bizonyos kellemetlenségeket, cserébe jelentős összeget spórolhat meg. Az ár és a kényelem közötti kompromisszum a modern utazó mindennapjainak része lett.

De hiába olcsó a jegy, és hiába sűrű a menetrend, ha járatkésések, törlések, túlfoglalások rongálják az utazók idegeit. Az idei évben többször is lehetett hallani tömeges késésekről és törölt járatokról. Ez nem csupán bosszantó, hiszen sok pénzt is bukhatunk miatta!

Járatkésések és járattörlések – az idő pénz, de néha elveszik

A járatkésések és járattörlések sajnos mindennaposak, és bár szinte minden légitársaság esetében előfordulhatnak, a fapados járatok utasai talán gyakrabban tapasztalják meg ezt a kellemetlenséget. A repülőterek és a légterek túlterheltsége és a légiforgalmi irányításban fennálló munkaerőhiány világszerte probléma. Ezt tetézi a fapados légitársaságok költséghatékonysági stratégiája: A sűrű menetrendek, és a rövid fordulók próbára teszik a kiszolgáló rendszereket és a saját személyzetüket is. Egy kis csúszás lavinaként halmozódik tovább a nap folyamán. Ezek a késések nemcsak kellemetlenek, de gyakran jelentős anyagi veszteségeket is okozhatnak az utasoknak – elmaradt csatlakozások, lekésett szállások, vagy elmaradt programok formájában.

Mit tehetünk járatkésés esetén? Sokan nem tudják, de az Európai Unió szabályai világosan meghatározzák, hogy milyen ellátásra és kártalanításra jogosultak az utasok járatkésés esetén. Ha a várható késés induláskor meghaladja a 2 órát, többek között étkezést és frissítőt kell kapniuk az utasoknak, 5 órás várható vagy azt elérő indulási késésnél visszakérhetjük a jegyárat. Emellett ha a késés ellenére elutazunk, de a késés érkezéskor eléri a három órát vagy annál hosszabb, az utasok jogosultak lehetnek akár 250-400-600 euró összegre, attól függően, hogy mekkora a repülési távolság. Azonban fontos tudni, hogy a légitársaságok mentesülhetnek a felelősség alól, ha a késést „rendkívüli körülmények” okozzák, mint például rossz időjárás vagy sztrájk.

Mit tehetünk járattörlés esetén? Ha járattörlés történik, akkor a légitársaság az összehasonlítható szállítási feltételek melletti átfoglalás vagy az jegyár-visszatérítés közötti választást köteles felajánlani. Ha az átfoglalást választjuk, az új járat indulásáig étkezést és frissítőket, valamint ingyenes szállást és oda transzfert kell kapnunk. ha ezt nem kapjuk meg és magunknak kell gondoskodni erről saját költségen, őrizzük meg a nyugtákat, bizonylatokat, és hazaérkezésünk után kérjük észszerűen felmerült költségeink megtérítését. Továbbá, ha nem volt valamilyen rendkívüli körülmény és a járattörlés nem az indulás előtti 14 napon belül történt, akkor főszabály szerint szintén 250-400-600 EUR járhat az utasoknak a távolságtól függően.

Túlfoglalás – amikor nincs hely, pedig van jegyed

A túlfoglalás (overbooking) az egyik legkellemetlenebb meglepetés lehet az utasok számára. A légitársaságok gyakran több jegyet adnak el, mint ahány férőhely van a gépen, arra alapozva, hogy néhány utas biztosan nem jelenik meg a beszállásnál. Bár a túlfoglalás jogszerűen alkalmazható stratégia, a fogyasztók számára ez érthetően frusztráló helyzet. Hiszen, amikor mindenki megjelenik, valaki biztosan hoppon marad. Ez esetben már a repülőtéren a földi személyzet feladata az, hogy a maximális férőhelyek számánál több utast ne szállítsanak be.

Mi a teendő, ha túlfoglalás miatt nem férsz fel a gépre?

Több lehetőség is van, ha több jegyet váltottak, mint amennyien utazhatnak. Első körben minden esetben az önkéntes leszállás lehetőségét kínálják fel. Ha önkéntesen lemondasz a helyedről, a légitársaság a kötelezően biztosítandó ingyenes átfoglalás vagy jegyár-visszatérítés közötti választás lehetősége mellett valószínűleg felajánl még egy kompenzációs csomagot is – például pénzbeli kártérítést vagy utalványokat. Ha viszont akarata ellenére tagadják meg a beszállást valakitől, mivel nincs önkéntes, az utasok jogosultak pénzbeli kártalanításra, amely akár 600 euró is lehet, attól függően, hogy milyen hosszú lett volna az út. Ezen kívül a légitársaság köteles a jegyárat visszatéríteni vagy alternatív járatot biztosítani, és annak elfogadása esetén szállást és ellátást nyújtani addig, amíg az utas nem tud eljutni az úticéljába Fontos, hogy a visszautasított beszállásról kérjünk írásos jegyzőkönyvet a helyszínen.

Hogyan védekezzünk fogyasztóként?

Az utasok jogainak ismerete kulcsfontosságú, ha ezt az utazási módot használjuk, hiszen kellemetlenségekbe ütközhetünk. Érdemes előre tájékozódni az adott légitársaság és útvonal járatkésési és törlési statisztikáiról, hiszen sok esetben maga a célpontunk is lehet olyan, amely túlterhelt légiirányítással és reptérrel rendelkezik. Mindemellett nagyon fontos utánanézni a kompenzációs politikáknak, hogy tudjuk, mihez is van jogunk járatincidens esetén. Emellett fontos, hogy minden utazás előtt gondoskodjunk utasbiztosításról, amely fedezheti az esetleges pluszköltségeket. Továbbá célszerű az esetleges várakozásra felkészülve magunk és gyermekeink számára az utazás tervezett idejénél hosszabb időre elegendő bébiételt, speciális élelmiszert vagy gyógyszert becsomagolni.

A megfelelő felkészültség és jogaink ismerete segíthet abban, hogy a váratlan helyzetek ne borítsák fel teljesen az utazásunkat. A fapadosoknál fontos az ár és a kényelem közötti egyensúly megtalálása, valamint az, hogy mindig legyen „B tervünk”, ha az utazás nem úgy alakulna, ahogy azt előre elterveztük.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr718725450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása