Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Tavaszi autócsere? Így kerüld el a leggyakoribb hibákat!

A tavasz nemcsak a természet ébredését hozza magával, hanem az autópiacot is felpezsdíti. Egyesek ilyenkor döntenek új vagy használt autó vásárlása mellett, mások pedig az elhanyagolt téli szervizek pótlásába kezdenek. Pont ezért, ez az időszak kedvezhet a gyanútlan vevők és autótulajdonosok hiszékenységére játszó csalóknak. Most megmutatjuk, milyen trükköket vethetnek be veled szemben az autókereskedők és a szervizek, illetve hogyan kerülheted el azokat.

gettyimages-2202922920.jpg

Forrás: Getty Images

Új autót veszel? Ne hagyd magad rászedni!

Új autó vásárlásánál sokan azt gondolják, hogy nincs semmilyen kockázat, hiszen vadonatúj, hibátlan kocsiról van szó, nem igaz? Ideális esetben igen, azonban nem árt óvatosnak lenni, ugyanis megtéveszthetnek.

Az autókereskedők egyik leggyakrabban alkalmazott módszere a sürgetés. Ha az eladó azt mondja, hogy „ez az utolsó darab ezen az áron”, vagy hogy „ha most nem csap le rá, holnap már másé lesz”, az esetek többségében csak egy jól bejáratott trükkel állunk szemben. Mindig nézz körül több helyen, és kérj ajánlatot más kereskedőktől is, mert gyakran ugyanaz a modell máshol olcsóbb vagy több kiegészítő funkcióval érhető el.

Emellett az autók listaára nem feltétlenül jelenti azt, hogy annyiért is fogod megkapni. A végösszegbe szépen „belecsúsznak” az olyan tételek, mint a regisztrációs díj, a szállítási költség, a forgalomba helyezés, sőt, néha még egy „átadás előtti ellenőrzés” is. Az extrákról nem is beszélve: a bőrkormány és a nagyobb kijelző helyett a „biztonsági csomagok” és a plusz garancia az, amelyekbe valóban érdemes befektetni. A vállalkozásnak e plusz költségekről minden esetben előzetesen tájékoztatnia kell a fogyasztót.

Ebben az időszakban az új autók iránti kereslet megugrik, ami a szállítási idő növekedésével járhat. Ha az eladó azt mondja, hogy „most rendeli, de csak fél év múlva várható az érkezés”, próbálj alkudni az árból vagy kérj valamilyen extrát kompenzációként.

Használt autót keresel? Érdemes résen lenni!

Tavasszal a használt autó vásárlás még nagyobb körültekintést igényel: az emberek eladják a tél végére „megfáradt” járműveiket, és megjelennek azok az eladók is, akik minimális „ráncfelvarrás” után drágábban adnák tovább az autókat.

Tavasz elején sok olyan autó kerül piacra, amelyet a tél rendesen „megtépázott”: rozsda a futóműnél, sómarás a küszöböknél, elhanyagolt olajcsere. Mindig nézesd meg az autót független szervizben, még ha pár tízezer forintodba kerül is!

A pecsétes szervizkönyv első ránézésre jó jel, mégsem garancia semmire. Nézd meg, milyen márkaszervizben vezették, és hívd fel őket, hogy valóban járt-e ott az autó. Ha az eladó látványosan vonakodik az ötlettől, az már önmagában egy vészjelzés.

Ne hagyd ki a próbakört! Figyeld meg a váltó működését, hallgasd a motor hangját, és nézd meg, hogyan viselkedik az autó különböző sebességeknél. Ha az eladó nem engedi a próbautat, fordulj sarkon!

Hiába a digitális rendszerek, az „óratekerés” még mindig népszerű sport. Ha egy tízéves dízelautóban alig van 120 ezer kilométer, az felettébb gyanúsnak számít. Kérj le információt a jármű múltjáról az Ügyfélkapun keresztül, vagy használd a különböző erre való adatbázisokat (pl.: AutoDNA).

Szerviz? Csak óvatosan!

A tél után sok tulajdonos veszi az irányt a szervizek felé: gumicsere, olajcsere, fékellenőrzés. Mindezek természetesen elengedhetetlenek a biztonságos közlekedéshez, de itt is akadhatnak buktatók, amikre nem árt felkészülnünk.

A klasszikus trükk: beviszed az autót egy egyszerű olajcserére, és mire kijössz, már teljes motorfelújítást ajánlanak. Ha egy szerviz hirtelen újabb és újabb problémákat talál, kérj véleményt egy másik műhelyben is.

Az sem mindegy, hogy milyen alkatrészeket szerelnek be az autódba. A drága márkaszervizek sokszor irreális összegeket kérnek az eredeti alkatrészekért, de az utángyártott darabok között is vannak minőségi termékek. Ha teheted, tájékozódj előre az adott alkatrész piaci áráról, és ne hagyd, hogy magasabb áron sózzák rád!

Ha téli gumid van, de nyári szettre váltasz, érdemes figyelni a szervizek ajánlataira. A gumihotel szolgáltatás jól hangzik, de sok helyen irreálisan drága. Nézz körbe, és hasonlítsd össze az árakat, mielőtt rábólintasz a konkrét ajánlatra!

Autót venni és szervizeltetni tavasszal összességében nem lehetetlen küldetés. Ugyan a folyamat tele van lehetséges buktatókkal, de egy kis előrelátással és körültekintéssel elkerülheted a kellemetlen meglepetéseket. Mindig ellenőrizd az információkat, és ne félj nemet mondani, ha valami gyanús! Ha tudatosan és megfontoltan döntesz, nemcsak pénzt spórolhatsz, hanem elkerülheted a felesleges idegeskedést is.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr8818835886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása