Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Nem fizet a biztosító? Mutatjuk, mit kell tenned!

Egy biztosítás megkötése sokak számára megnyugvást jelent, hiszen anyagi védelmet nyújthat a váratlan helyzetekben. De mi történik akkor, ha elmarad a segítség? Mi a teendő, ha a biztosító elutasítja a kártérítési igényt, vagy csak hosszadalmas eljárás után, részben teljesíti a kifizetést? Cikkünkben friss információkkal és hasznos tanácsokkal segítünk eligazodni a biztosítók által megtagadott kártérítések rendezésében!

biztositas.png

Forrás: Gettyimages

A leggyakoribb okok

Az első és legfontosabb kérdés minden káresemény után az, hogy jogos-e a kártérítési igény. Ha igen, akkor azt kell kiderítenünk, miért nem teljesíti a biztosító a kifizetést.

A leggyakoribb indokok közé tartozik a díjfizetés elmulasztása, a szerződés megszűnése vagy szünetelése, illetve a szerződésbe foglalt kizárások. Gyakori hiba az is, hogy a káreseményt nem jelentik be időben, ami egy lakásbiztosítás vagy balesetbiztosítás esetében önmagában elég lehet ahhoz, hogy a biztosító ne fizessen.

A biztosítók gyakran hivatkoznak formai hibákra is. Ha hiányzik egy szükséges dokumentum, a bejelentés nem az előírt formában történik, vagy nem egyértelmű, hogy a szerződő felet érte-e a kár, az mind lehet oka a fizetés megtagadásának. Fontos tehát, hogy minden dokumentumot pontosan, határidőre nyújtsunk be, és lehetőség szerint írásban, nyomon követhetően kommunikáljunk a biztosítóval.

Mit tehetünk, ha nem fizet a biztosító?

Sokan az első elutasító levél után feladják, pedig a biztosítási ügyekben is léteznek fokozatos jogorvoslati lehetőségek.

Az első és egyben legfontosabb lépés a hivatalos, írásos panasz benyújtása a biztosító felé. Ezt célszerű e-mailben vagy tértivevényes levélben elküldeni. A biztosítónak 30 napon belül érdemben reagálnia kell, és amennyiben ezt nem teszi meg, az már önmagában is jogszabályellenes lehet, így megalapozhatja a további jogi lépéseket.

Ha a biztosító válasza nem kielégítő, a következő lépés a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulás. A PBT a Magyar Nemzeti Bank mellett működő alternatív vitarendezési fórum, amely gyors, költségkímélő és peren kívüli megoldást kínál pénzügyi viták esetén. Itt a fogyasztók akár ügyvédi képviselet nélkül is eljárhatnak. Az eljárás díjmentes, és jellemzően 90 napon belül lezárul.

Komolyabb problémák esetén

A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi területe is segítséget nyújthat, ha a probléma rendszerszintű, vagy a biztosító megsérti a fogyasztóvédelmi szabályokat. Bár konkrét kártérítést nem érhetünk el, mégis ha a biztosító például rendszeresen megszegi ügyféltájékoztatási kötelezettségét, megtévesztő gyakorlatot alkalmaz vagy késedelmesen teljesíti kifizetési kötelezettségét, az MNB hivatalból vizsgálatot indíthat, és szankciókat szabhat ki.

Mikor forduljunk a bírósághoz?

Ha sem a panaszkezelés, sem a békéltetés nem hoz eredményt, a következő lépés a bírósági eljárás kezdeményezése. A bírósági eljárás során bizonyítani kell, hogy a kártérítési igény jogos, és hogy a biztosító szerződésszegést követett el. Ilyen esetben már érdemes jogi képviseletet is igénybe venni.

A védelem a részletekben rejlik

A legtöbb probléma megelőzhető lehet, ha már a biztosítás megkötésekor kellő figyelmet fordítunk a szerződés részleteire, különösen a kizárásokra és a bejelentési határidőkre. Az ügyfelek egy része csak a káresemény után szembesül azzal, hogy a biztosítása nem terjed ki minden esetre. A tudatos szerződéskötés és a feltételek alapos átolvasása valódi védelmet nyújthat, és segíthet elkerülni a későbbi kellemetlenségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr418882436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása