Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Ne ess pánikba, ha rossz számlára utaltál – itt a megoldás!

Az online bankolás világában csupán néhány kattintással elintézhetjük a pénzügyeinket. De mi történik akkor, ha egyetlen szám elírása miatt több tízezer, százezer vagy akár millió forint kerül egy idegen számlára? Hogyan tudod visszaszerezni a pénzed?

A következőkben részletesen áttekintjük, mit tehet egy magánszemély, ha tévedésből rossz számlaszámra utalt.

teves_banki_utalas.png

Forrás: GettyImages

A hiba megtörtént: mik az első lépések?

Amikor kiderül, hogy tévesen utaltunk, az első és legfontosabb lépés, hogy azonnal értesítsük a saját bankunkat. Itt az idő döntő fontosságú, hiszen a bankok csak közvetítő szerepet játszanak, és nem tudnak automatikusan beavatkozni más számlákon.

Az utalás részleteit – az összeget, a dátumot, a közleményt, és a hibás számlaszámot – is érdemes előkészíteni. A bank ezután megkeresi azt az intézményt, vagy személyt, akinél a pénz landolt. Ha a megadott számlaszám nem létezik, vagy már nem aktív, a pénz nagy valószínűséggel automatikusan visszakerül a számlánkra.

Ha viszont létező számlára küldted az összeget, és a pénz már megérkezett a címzetthez, a helyzet bonyolultabbá válik.

Kinek a felelőssége a téves utalás?

Az utalás végrehajtása előtt a megbízást adó félnek kell ellenőriznie a megadott számlaszámot, ezért a hibás utalás jogilag az ügyfél mulasztásának minősül. Ezért nem is számíthatunk automatikus visszatérítésre vagy kártérítésre. A jog ugyan védi a fogyasztót, de az aktív fellépés a károsult feladata.

Mit tehetsz, ha a pénzed máshoz került?

A magyarországi jogszabályok értelmében a rossz számlára került pénz jogilag visszajár a feladónak, de a visszautalás nem a bank hatáskörébe tartozik – annak érvényesítése sokkal inkább jogi útra terelhető, és végső soron a kedvezményezett együttműködésén múlik. A bankok annyit tehetnek, hogy kapcsolatba lépnek a kedvezményezett bankjával, amely megkeresi a számlatulajdonost, és tájékoztatja, hogy egy téves utalásból pénz érkezett hozzá. Ilyenkor a visszautalás a címzett jóindulatán múlik – azaz ő dönti el, hajlandó-e visszaküldeni a pénzt.

Mi történik, ha a másik fél nem működik együtt?

Ha a címzett nem reagál, vagy megtagadja a pénz visszautalását, akkor két lehetőségünk marad:

  • A polgári peres eljárás indítása hosszadalmas és költséges folyamat, de nagyobb összegeknél elkerülhetetlen lehet. A bíróság dönt arról, hogy jogos-e a követelés, és ha igen, kötelezheti a címzettet a pénz visszafizetésére.
  • A fizetési meghagyásos eljárás gyors és hatékony módja a kisebb pénzkövetelések érvényesítésének, hárommillió forintig kizárólag így lehet rendezni a tartozást. Ha a kötelezett nem vitatja az igényt, a meghagyás néhány hét alatt végrehajthatóvá válik, így a pénz visszaszerezhető. A jogerős fizetési meghagyás bírósági beavatkozás nélkül, közvetlenül végrehajtható, és bármelyik közjegyzőnél kezdeményezhető.

Ha valaki tudatosan megtartja és felhasználja a tévesen hozzá érkezett pénzt, az jogalap nélküli gazdagodásnak minősül.

Fejlettebb banki rendszerek, kevesebb hibalehetőség

A hazai bankok 2025-ben már fejlettebb protokollokat alkalmaznak, mint korábban. Több pénzintézet automatikus ügyfélértesítést küld, ha valaki téves utalásról számol be. Emellett az azonnali fizetési rendszer fejlesztése során felmerült egy új szűrési funkció, amely ellenőrzi, hogy a számlaszámhoz tartozó név valóban egyezik-e a címzett adataival. Ez segíthet kiszűrni a téves utalásokat, azonban a megoldás még nem érhető el minden banknál.

Mit tehetünk a megelőzés érdekében?

  • Többszöri ellenőrzés: mindig nézzük át a számlaszámot és a kedvezményezett nevét utalás előtt, főleg nagyobb összeg esetén!
  • Tesztutalás: ha bizonytalanok vagyunk, először próbáljunk kis összeget küldeni, amennyiben ez lehetséges!
  • Mentett kedvezményezettek: mentsük el a rendszeresen használt számlaszámokat, csökkentve az elírás esélyét!
  • Automatikus adatbeolvasás: több banki applikáció már képes számlaszámot QR-kód alapján beolvasni – éljünk a lehetőséggel!

A téves banki utalás kellemetlen, de nem feltétlenül végzetes hiba. Ha gyorsan cselekszünk, jó eséllyel visszaszerezhetjük a pénzt, viszont minél tovább várunk, annál nehezebb lesz a jogaink érvényesítése. Bár a digitális fizetés pillanatok alatt lezajlik, egy alapos ellenőrzés az utalás előtt megóvhat minket a hosszú és bonyolult visszaszerzési folyamattól.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr5918880952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása