Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Kerüld el az átveréseket a használtcikk-platformokon!

Az online hirdetések az elmúlt években teljesen átalakították a magánszemélyek közötti adásvételi szokásokat. A Jófogás, a Vinted, a Facebook Marketplace vagy a különböző tematikus adok-veszek csoportok gyors és kényelmes lehetőséget kínálnak a termékek eladására és vásárlására. A becsületes felhasználók mellett azonban egyre több csaló is megjelenik ezeken a platformokon, és alattomos módszerekkel próbálja becsapni a gyanútlan vásárlókat és eladókat.

hasznaltcikk_platformok.png

Forrás: Gettyimages

Mennyire elterjedtek ezek a csalások?

A csalások száma évről évre nő. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság és a rendőrség rendszeresen ad ki figyelmeztetéseket az újabb módszerekről, és gyakran olvashatunk személyes történeteket is a sajtóban és a közösségi médiában. Leginkább a Facebook Marketplace-en találkozhatunk csalókkal, mivel a platform beépített védelmi rendszerei viszonylag gyengék, és a hirdetések gyorsan, moderálás nélkül jelenhetnek meg.

Sokan azt hiszik, hogy csak a tapasztalatlan vagy tájékozatlan felhasználók válhatnak áldozattá. A valóság azonban az, hogy a csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, profi módon kommunikálnak, és gyakran többlépcsős átveréseket hajtanak végre. Nem véletlen, hogy a „piacteres” csalás mára az egyik legelterjedtebb internetes bűncselekmény lett.

Eladóként sem lehetünk nyugodtak

Az átverések nemcsak a vásárlókat, hanem az eladókat is érinthetik. A leggyakoribb formájuk az úgynevezett „hamis futáros” módszer, amikor a csaló vevőnek adja ki magát, és azt állítja, hogy ő fizeti a szállítást. Csupán annyit kér, hogy az eladó adja meg az adatait, majd kattintson egy „csomagküldő” linkre. A link egy hamis banki bejelentkező oldalra vezet, amelynek célja az eladó bankkártya- és fiókadatainak megszerzése.

Előfordulhat az is, hogy az eladó egy e-mailt kap egy ismerős nevű „futárcégtől”, amely visszaigazolást küld, így azt hiheti, hogy a pénzt már elutalták, és feladja a csomagot. A pénz azonban nem érkezik meg, a „vevő” pedig eltűnik.

Tippek eladóknak:

  • Soha ne kattintsunk olyan linkre, amelyet a vevő küld! – ezek az oldalak kísértetiesen hasonlítanak az eredeti futárcégek weboldalaira, így megtévesztve minket könnyedén megszerezhetik az adatainkat.
  • Ne osszunk meg bankkártya-adatokat vagy belépési információkat, felhasználóneveket és jelszavakat üzenetben!
  • Csak akkor adjuk fel a csomagot, ha a pénz valóban megérkezett a számlánkra – ne dőljünk be a képernyőfotón bemutatott utalásnak!
  • Legyünk gyanakvók, ha valaki túl gyorsan, kérdések nélkül akar vásárolni!

Vevőként becsapva

A másik, jóval gyakoribb csalástípus, amikor az „eladó” egy nem létező terméket hirdet meg, és előre utalást kér. A hirdetések jellemzően valós termékek fotóival készülnek, amelyeket más hirdetésekből emelnek át, így első pillantásra megbízhatónak tűnhetnek. Amikor a vevő megegyezik az eladóval, majd átutalja az összeget, a csaló eltűnik, nem válaszol a megkeresésekre, és a hirdetés is eltűnik.

Ennél kifinomultabb verzió, amikor az eladó azt állítja, hogy futárral küldi a terméket, de a szállítási és csomagolási díjat előre elkéri. A termék persze soha nem érkezik meg, a pénz viszont elveszik.

Tippek vásárlóknak:

  • Soha ne utaljunk előre ismeretlen eladónak – különösen alacsony védettségű „online piactereken”!
  • Ragaszkodjunk személyes átvételhez vagy utánvétes szállításhoz, amikor csak lehetséges!
  • Ellenőrizzük az eladó profilját, értékeléseit, korábbi hirdetéseit!
  • Kérjünk friss, saját készítésű fotót (például egy cetlit a termék mellé helyezve)!
  • Ha az üzenetváltás során furcsa az eladó szóhasználata, sürgeti az ügyletet, vagy linkeket küld, inkább lépjünk vissza az üzlettől.

Kikhez fordulhatunk, ha megtörtént a baj?

Ha csalás áldozatai lettünk, érdemes minél előbb bejelenteni az esetet, hogy a megfelelő hatóságok intézkedni tudjanak. Az alábbi szervekhez fordulhatunk segítségért:

  • Rendőrség: az első és legfontosabb lépés a feljelentés. Mentsünk el minden adatot (képernyőfotókat, üzenetváltásokat, bankszámlaszámot, linkeket), és csatoljuk a bejelentéshez. Csalás gyanúja esetén büntetőeljárás indítható.
  • A hirdetési oldal üzemeltetője: minden adok-veszek oldalon lehetőség van felhasználók jelentésére és a hirdetés eltávolításának kérésére. Minél többen jelentenek egy profilt, annál gyorsabban letiltásra kerülhet a csaló.
  • Bankunk: ha banki adatainkat megadtuk, vagy már észleltünk pénzmozgást, azonnal értesítsük a bankot. Ők segíthetnek a további károk megelőzésében, illetve a tranzakció visszafordításában. Banki applikációnkba érdemes vásárlási limitet beállítani, valamint megerősítést kérni a tranzakcióhoz.
  • Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI): az nki.gov.hu oldalon is lehet internetes visszaélést bejelenteni. Az intézet segít a figyelmeztetések terjesztésében és az incidensek elemzésében.

Az online adásvétel kényelmes, ám sajnos a visszaélésekre is lehetőséget ad. A kiberbűnözők folyamatosan fejlesztik módszereiket, ezért érdemes tudatosan vásárolni és hirdetni, hogy minimalizáljuk a kockázatokat. Ha pedig megtévesztés vagy visszaélés áldozatai lettünk, fontos, hogy cselekedjünk, és jelezzük a problémát – ezzel másokat is megóvhatunk a hasonló helyzetektől.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr6418895742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

ajándék (2) all-inclusive (1) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (1) allergia (1) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) ATM (1) átverés (10) baleset (1) bank (1) banki átutalás (1) barkácsolás (1) belépő (1) bio (2) biztosító (1) címkék (1) csalás (7) diákmunka (1) e-hulladék (1) elektronika (1) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (6) építkezés (1) étel (1) étterem (2) EU (1) Facebook Marketplace (1) Fair Trade (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (2) foglalás (2) fogyasztói tudatosság (5) fogyasztóvédelem (19) garancia (1) greenwashing (1) gyógyszer (1) hamis termékek (4) használtcikk (1) háziállatok (1) hiba (1) hibás termékek (2) hulladék (1) Jófogás (1) jogi segítség (1) jótállás (1) kártérítés (1) kedvezmények (1) kellékszavatosság (1) koncert (1) kutya (1) lakás (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) látványosságok (1) leárazás (1) macska (1) marketing (2) megtévesztés (10) nyár (5) nyaralás (3) öko (2) online (2) online bankolás (1) örökbefogadás (1) panaszbejelentés (8) pénz (3) pénzösszeg (2) pincér (1) reklamáció (6) rendelés (2) ruha (1) segítség (1) szabályok (2) szabályozás (1) szállás (1) szállásfoglalás (1) szálloda (1) számla (1) szerződés (2) szórakozás (1) tavasz (2) taxi (1) termékfelelősség (1) termékszavatosság (1) természetes (2) transzfer (1) tudatosság (10) turista (2) turistacsapdák (1) utazás (3) utazási iroda (1) üzletek (2) Vinted (1) webshop (1) wellness (1) Wi-Fi (1) zöld (1) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása