Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Vigyázz, mit veszel: így vernek át koncert- és fesztiváljegyekkel

A nyár a szórakozás, a fesztiválok és a kikapcsolódás időszaka, azonban a kiberbűnözők számára kedvező terep a csalások elkövetésére. A hamis koncert- és fesztiváljegyek terjedése komoly problémát jelent, különösen az online térben. A szakértők éppen ezért rendszeresen felhívják a figyelmet a veszélyekre, és tanácsokat adnak azok megelőzéshez.

hamis_jegyek.png

Forrás: GettyImages

Ne fogadd el a túl szép ajánlatokat!

A csalások sokszor első pillantásra nagyon meggyőzőnek tűnnek. Egy profi grafika, egy leárazásról szóló hirdetés, egy jól ismert fesztivál logója – ezek mind azt a látszatot keltik, hogy az ajánlat hivatalos forrásból származik. A valóságban azonban ezek az oldalak arra szolgálnak, hogy a gyanútlan felhasználótól megszerezzék adataikat és pénzüket.

A klasszikus forgatókönyv így néz ki: megjelenik a hirdetés a közösségi médiában vagy egy e-mail fiókban egy „vissza nem térő lehetőséggel” (utolsó darabok, 50%-os kedvezmény, különleges VIP belépők stb.). Az ajánlat általában sürgető, figyelemfelkeltő kifejezésekkel irányít egy gyanús linkre, így a fogyasztónak esélye sincs átgondolni az olvasottakat. Ezek az oldalak nagyrészt nem rendelkeznek hiteles SSL-tanúsítvánnyal (amit a böngésző címsorában megjelenő lakat hiánya is jelezhet), és a domain név is eltérhet a hivatalos oldalétól, néha csak egyetlen karakterrel.

Gyanús nyeremények, elmaradt sorsolások

Egy másik gyakori trükk, hogy a csalók egy nyereményjáték eredményével keresik fel áldozataikat. Ezek a kampányok arra építenek, hogy a szerencsés nyertes valamilyen értékes csomagot kap, amennyiben kitölt egy űrlapot, megadja bankkártyaadatait vagy letölt egy „megerősítő” dokumentumot, amely jellemzően vírust tartalmaz.

Nem csak pénzt bukhatunk

Az ilyen jegyek megvásárlásával nemcsak pénzt veszítünk, hanem személyes adataink is illetéktelen kezekbe kerülhetnek.

Továbbá, amire elsőre nem is gondolnánk: a QR-kódok vagy vonalkódok duplikálása sem ritka eset. Ha valaki feltölt egy fotót a közösségi médiába a frissen vásárolt jegyéről, azzal megkockáztatja azt, hogy más lemásolja azt és beléphet a rendezvényre.

Hogyan védekezzünk?

Fontos alapszabály, hogy jegyet csak megbízható, hivatalos forrásból vásároljunk – például a fesztivál hivatalos weboldaláról vagy elismert jegyértékesítő portálokról.

Magánszemélytől történő vásárlás esetén – hacsak nem ismerősről van szó – nem ajánlott jegyet venni, vagy különösen körültekintőnek kell lenni: ha nincs mód személyes átvételre és ellenőrzésre, semmiképpen ne utaljunk előre! Amennyiben a közösségi média felületén vásárolunk magánszemélytől, érdemes ellenőrizni az eladó profilját, ugyanis a csalóknak a közösségi média felületeken alacsonyabb az aktivitásuk, kevesebb ismerősük van és a kommunikációjuk is gyakran homályos.

A szakértők azt javasolják, hogy semmiképpen se dőljünk be a sürgető, túl szépnek tűnő ajánlatoknak. Mindig vizsgáljuk meg az oldal vagy hirdetés hitelességét: ellenőrizzük a webcím linkjét, az SSL-tanúsítvány meglétét, valamint azt is, hogy az eladó rendelkezik-e hivatalos kapcsolattartási adatokkal, és van-e korábbi vásárlói visszajelzés az adott platformon.

Ha pedig mégis gyanús helyzettel találjuk szembe magunkat, vagy úgy érezzük, hogy csalás áldozatai lettünk, jelentsük az esetet a rendőrségen! A saját problémánk kezelése mellett a bejelentés másokat is figyelmeztethet a hasonló átverések veszélyeire.

A nyár elsősorban az élményekről szól, de ahhoz, hogy igazán gondtalan legyen, fontos a fogyasztói tudatosság. Egy kis odafigyeléssel elkerülhetők a kellemetlenségek, így az idei szezon a zenéről, a barátokról és az utazásokról szólhat!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr4218870084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

ajándék (2) all-inclusive (1) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (1) allergia (1) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) ATM (1) átverés (14) balaton (1) baleset (1) bank (1) banki átutalás (2) bankkártya (1) barkácsolás (1) belépő (1) bio (2) biztosító (1) címkék (1) csalás (9) diákmunka (1) e-hulladék (1) elektronika (1) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (9) építkezés (1) étel (1) étterem (2) EU (1) Facebook Marketplace (1) Fair Trade (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (5) foglalás (3) fogyasztói tudatosság (9) fogyasztóvédelem (23) garancia (2) greenwashing (1) gyógyszer (1) hamis termékek (5) használtcikk (1) háziállatok (1) hiba (3) hibás termékek (4) hulladék (1) Jófogás (1) jogi segítség (4) jótállás (2) kánikula (1) kártérítés (3) kedvezmények (2) kellékszavatosság (2) klíma (1) koncert (1) külföld (1) kutya (1) lakás (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) látványosságok (1) leárazás (1) légkondicionáló (1) macska (1) marketing (3) megtévesztés (12) nyár (7) nyaralás (4) öko (2) online (3) online bankolás (2) örökbefogadás (1) panaszbejelentés (10) pénz (6) pénzösszeg (6) pincér (1) reklamáció (10) rendelés (2) ruha (1) segítség (5) strand (1) szabályok (5) szabályozás (3) szállás (1) szállásfoglalás (1) szálloda (1) számla (2) szerződés (2) szórakozás (1) tavasz (2) taxi (1) termékfelelősség (1) termékszavatosság (1) természetes (2) tópart (1) transzfer (1) tudatosság (13) turista (3) turistacsapdák (2) utazás (4) utazási iroda (1) üzletek (2) Vinted (1) víz (1) webshop (1) wellness (1) Wi-Fi (1) zöld (1) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása