Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Jogi lépések hibás termék esetén – Te tudod ki a felelős?

Manapság szinte bárki kerülhet olyan helyzetbe, hogy a megvásárolt termék hibás, nem működik megfelelően, vagy a megrendelt szolgáltatás nem a szerződésben foglaltak szerint teljesül. Mit tehetünk ilyenkor, és ki viseli a felelősséget? Hol és hogyan érvényesíthetjük fogyasztói jogainkat?

A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) és a fogyasztóvédelmi jogszabályok többféle lehetőséget biztosítanak arra, hogy a vásárlók ne maradjanak segítség nélkül problémás termék esetén. Az alábbiakban áttekintjük a négy legfontosabb jogintézményt: a kellékszavatosságot, a termékszavatosságot, a jótállást és a termékfelelősséget.

hibas_termekek.png

Forrás: GettyImages

Hibás teljesítés

Hibás teljesítésről akkor beszélünk, ha egy megvásárolt termék vagy igénybe vett szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban előírt minőségi követelményeknek. Ilyen esetben a fogyasztó jogosult kérni például a hiba kijavítását, a termék cseréjét vagy – bizonyos feltételek mellett – a vételár visszatérítését.

Fontos azonban tudni, hogy nem minden esetben érvényesíthető szavatossági vagy jótállási igény. Ha a vevő már a vásárláskor tudott a hibáról, vagy azt a körülmények alapján felismerhette volna, később már nem hivatkozhat hibás teljesítésre.

Kellékszavatosság – a kereskedő felelőssége

A kellékszavatosság a vásárló és az eladó (kereskedő, szolgáltató) közötti jogviszonyon alapul. Ha a termék már az átadáskor hibás volt, a fogyasztó szavatossági igényt érvényesíthet az eladóval szemben – például kérheti a javítást, a cserét, árleszállítást, vagy végső esetben a szerződéstől való elállást.

A szavatossági jogok gyakorlására a fogyasztónak általában két év áll rendelkezésére. Termék vásárlása esetén az első 1 évben (szolgáltatások esetén az első 6 hónapban) a bizonyítási teher a vállalkozás oldalán van, azaz az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy ebben az időszakon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés (vásárlás) időpontjában megvolt.

Termékszavatosság – amikor a gyártó a felelős

A termékszavatosság akkor merül fel, ha a fogyasztó nem az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval vagy forgalmazóval szemben kíván fellépni hibás termék esetén. A gyártó köteles kijavítani vagy kicserélni a terméket, ha a hiba már a forgalomba hozatalkor fennállt. Ez a jog kizárólag ingó dolgokra (pl. elektronikai eszközökre, ruházatra, háztartási gépekre) érvényesíthető, ingatlanokra nem.

A gyártó azonban mentesül a felelősség alól, ha bizonyítani tudja, hogy a terméket nem üzletszerűen gyártotta, vagy a hiba az akkori tudományos ismeretek alapján nem volt felismerhető.

A fogyasztó maga dönthet arról, hogy először az eladóhoz (kellékszavatosság), vagy közvetlenül a gyártóhoz (termékszavatosság) fordul. Ha az egyik nem vezet eredményre, lehetőség van a másik jogcímen történő fellépésre is.

Jótállás – szigorú keretek között

A jótállás, amit a köznyelvben gyakran „garanciának” neveznek, a szavatosságnál szigorúbb kötelezettséget jelent. Lényege, hogy a vállalkozás – jogszabályi kötelezettség vagy önkéntes vállalás alapján – előre garantálja, hogy meghibásodás esetén felelősséget visel a termékért.

Jogszabály alapján kötelező jótállás vonatkozik például:

  • tartós fogyasztási cikkekre (háztartási gépekre, számítástechnikai eszközökre),
  • építési munkákra,
  • javító-karbantartó szolgáltatásokra.

A kötelező jótállás időtartama 10 ezer és 250 ezer forintos vételár között 2 év, e felett pedig 3 év. Előnye, hogy ebben az időszakban az eladónak kell bizonyítania, ha vitatja a hiba meglétét vagy eredetét.

Az önkéntes jótállás esetén a vállalkozás saját feltételei szerint nyújt többletjogosultságokat – például hosszabb jótállási időtartamot vagy kiterjesztett szolgáltatást.

Termékfelelősség – ha a hiba kárt okoz

A fentiekben ismertetett igények magára a termékre vonatkoznak – de mi a helyzet, ha a termék hibája sérülést, egészségkárosodást vagy anyagi kárt okoz?

Ez már a termékfelelősség körébe tartozik. Például ha egy elektromos eszköz zárlatos lesz, és tüzet okoz, a gyártó kártérítési felelősséggel tartozik a fogyasztóval szemben – akkor is, ha az eszközt rendeltetésszerűen használták.

A termékfelelősség szabályai szerint a gyártó nem mentesülhet csak azért, mert egy másik cég alkatrésze hibásodott meg, vagy mert időközben biztonságosabb technológia jelent meg. A kártérítési igény 3 éven belül érvényesíthető, de legkésőbb 10 éven belül a termék forgalomba hozatalától számítva.

És mi a helyzet a „garanciával”?

Fontos tisztázni, hogy a köznyelvben használt „garancia” nem mindig fedi a jogi értelemben vett jótállás fogalmát. Jogilag a „garancia” külön jogintézmény, amely inkább cégek közötti szerződésekhez vagy pénzügyi biztosítékokhoz kapcsolódik.

Hová fordulhatunk segítségért?

Ha az eladó vagy a gyártó nem teljesíti önként a fogyasztó jogos igényét, érdemes először békés úton próbálkozni. Lehetőség van írásbeli panaszt is benyújtani az érintett vállalkozáshoz, amelynek 30 napon belül választ kell adnia.

Amennyiben ez nem vezet eredményre, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez fordulhat. A békéltető testületi eljárások ingyenesek, és céljuk a felek közötti egyezség elősegítése.

Ha minden más lehetőség kimerült, bírósági eljárás is kezdeményezhető – különösen nagyobb értékű vagy összetettebb ügyekben. A jogérvényesítést jogi képviselő, ügyvéd, jogász vagy jogsegélyszolgálat is segítheti.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr7918894428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

Címkék

ajándék (2) all-inclusive (1) állattartás (1) állatvédelem (1) allergének (1) allergia (1) allergiaszezon (1) anyák napi ajándék (1) anyák napja (1) ATM (1) átverés (9) baleset (1) bank (1) banki átutalás (1) barkácsolás (1) belépő (1) bio (2) biztosító (1) címkék (1) csalás (6) diákmunka (1) e-hulladék (1) elektronika (1) elektronika hulladék (1) ellenőrzés (5) építkezés (1) étel (1) étterem (2) EU (1) Fair Trade (1) fesztivál (1) fesztiváljegy (1) fizetés (1) foglalás (2) fogyasztói tudatosság (4) fogyasztóvédelem (18) garancia (1) greenwashing (1) gyógyszer (1) hamis termékek (3) háziállatok (1) hiba (1) hibás termékek (1) hulladék (1) jogi segítség (1) jótállás (1) kártérítés (1) kedvezmények (1) kellékszavatosság (1) koncert (1) kutya (1) lakás (1) lakásfelújítás (1) lakókörnyezet (1) látványosságok (1) leárazás (1) macska (1) marketing (2) megtévesztés (9) nyár (5) nyaralás (3) öko (2) online (1) online bankolás (1) örökbefogadás (1) panaszbejelentés (7) pénz (2) pénzösszeg (1) pincér (1) reklamáció (5) rendelés (2) ruha (1) segítség (1) szabályok (1) szabályozás (1) szállás (1) szállásfoglalás (1) szálloda (1) számla (1) szerződés (2) szórakozás (1) tavasz (2) taxi (1) termékfelelősség (1) termékszavatosság (1) természetes (2) transzfer (1) tudatosság (9) turista (2) turistacsapdák (1) utazás (3) utazási iroda (1) üzletek (2) webshop (1) wellness (1) Wi-Fi (1) zöld (1) zöldre mosás (1) zsebpénz (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása