Kinézted álmaid autóját, a kereskedésben ki is próbálhattad és még a konstrukció, amivel a tiéd lehet is kedvező. Eddig minden úgy tűnt, hogy tökéletes és hamarosan kezedbe kaphatod az álom négykerekű kulcsait. Vagy mégsem? A kereskedő árat emelt, határidőt módosított és hirtelen azon kapod magad, hogy már hónapok óta vársz a kiválasztott autóra, az izgalom pedig inkább fejfájásba fordult át. Mi ilyenkor a teendő és kihez fordulhatsz, ha úgy érzed, az autóvásárlási procedúra túl hosszúra és a vártnál költségesebbre fordult volna?
Forrás: Getty Images
Egy nagyobb kiadás mindig előzetes tervezést igényel, ez pedig egy gépjármű megvásárlásánál sincs másképp. Nézegetjük a lehetőségeinket, megtaláljuk a számunkra tökéletes kisautót, amivel a városban futkoshatunk, vagy éppen családi autót, amiben a kicsik és a nagyok, de még a négylábú kedvenc is kényelmesen elfér, és úgy döntünk, ideje a szalonban is megnézni kiszemeltünket. Élőben is tökéletesnek bizonyul és tényleg úgy határozunk, hogy megvesszük.
A szalonok manapság többféle konstrukciót is biztosítanak számunkra, amikor új autó vásárlására adjuk a fejünket. Lehetőségünk van készpénzben vagy átutalással kifizetni a teljes összeget. Emellett részletfizetés mellett is dönthetünk, amely esetében hitelfelvétel vagy lízing is rendelkezésünkre áll, valamint akár használt autónkat is beszámíttathatjuk az új árába, így csökkentve a fizetendő összeg nagyságát. Bármelyiket is választjuk, a szerződéskötéskor a számunkra legelőnyösebb opciónak megfelelő szerződést kell kapnunk. De milyen kellemetlenségek és problémák adódhatnak ebben a folyamatban?
Piszkos pénzügyek
Az egyik legnagyobb rizikófaktort minden vásárlás, így a gépjárművásárlás esetén is – csak sokkal nagyobb összegben – a pénzügyi buktatók jelentik. Előfordulhat, hogy nem világosan vannak feltüntetve az egyes költségek a szerződésben, például a kamatok és a kiegészítő díjak plusz költségeket jelenthetnek számunkra, amikre, ha nem figyelünk kellőképpen nagy fejtörést okozhatnak a szerződéskötés után. Érdemes mindig figyelmesen elolvasni az ezekre vonatkozó részleteket, esetleg hozzáértő személy segítségét kérni, hogy biztosan ne essünk a rejtett költségek áldozatává.
Hasonló anyagi károkat okozhat számunkra az is, ha a jótállási feltételek nincsenek megfelelően megfogalmazva, tisztázva. Ez esetben lehet, hogy egyes kártípusokra nem vonatkoznak a jótállás feltételek, így azokat nem javítja az eladó, gyártó. Érdemes előre tájékozódni arról, hogy az egyes autógyártók és modellek esetében mik tartoznak bele a jótállásba, így ezeket már a szerződéskötéskor ellenőrizhetjük és nem ér minket kellemetlen meglepetés a jövőben.
Új autó vásárlása esetén kiemelendő az is, hogy a megrendelt, de még gyártás alatt álló gépjármű ára változhat. Ahogy minden iparágban, az autógyártásban is emelkedő költségekre lehet számítani, így a rendelési folyamat során növekedhetnek az egyes alkatrészek árai. Amennyiben a szerződésben nem volt rögzítve az autó vételára, a gyártó pluszköltségeket róhat fel nekünk, így javasolt erre is tudatosan odafigyelni, hiszen nem egy esetben egy évnél is többet kell várni a megrendelt gépkocsira. A vásárlás véglegesítése előtt érdeklődjünk a gyártó áremelési politikájáról és mindenképpen rögzíttessük a vételárat a hivatalos adásvételi szerződésben.
Mit tehetünk, ha probléma alakulna ki?
Ha az autóvásárlás során konfliktus alakul ki az eladóval, és az békés úton nem rendezhető, több hivatalos lehetőség áll a rendelkezésünkre.
Mindenekelőtt az eladóval kell felvennünk a kapcsolatot, aminek írásbeli nyoma is kell, hogy legyen. Amennyiben a vállalkozással nem tudjuk rendezni jogvitánkat, akkor ezt követően a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. A panaszt írásban (akár ügyfélkapun is) kell benyújtani, mellékelve a kapcsolódó dokumentumokat, és a hatóság kivizsgálja az ügyet, szükség esetén eljárást indítva. Fontos, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság adott esetben bírságot is kiszabhat, de az egyedi jogvitánkat csak a békéltető testület, vagy bíróság segítségével orvosolhatjuk. A békéltető testület gyorsabb és költséghatékonyabb, és célja az egyezség megkötése a felek között.
Amennyiben ezek a lépések eredménytelenek, a vevő bírósághoz fordulhat. Ez a legvégső eszköz, amely például hibás teljesítés vagy szerződésszegés esetén alkalmazható. Bár a bíróság jogerős döntést hozhat, az eljárás hosszadalmas és költséges lehet. Alternatívaként, specifikus esetekben, például lízing- vagy hitelszerződéseknél, a Magyar Nemzeti Bankhoz, illetve a Pénzügyi Békéltető Testülethez, szakmai tanácsért pedig a Magyar Autóklubhoz lehet fordulni. Ha az eladó súlyosan megszegi a szerződést, a vevőnek joga van annak felbontására vagy kártérítés igénylésére. Ehhez írásban kell felszólítani az eladót a helyzet rendezésére, és ha nem érkezik válasz, jogi úton érvényesíthető a követelés.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.