Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

A türelem autót terem? – Hogyan kezeld a végtelen várakozást, amikor csak egy új autóra vágysz

Kinézted álmaid autóját, a kereskedésben ki is próbálhattad és még a konstrukció, amivel a tiéd lehet is kedvező. Eddig minden úgy tűnt, hogy tökéletes és hamarosan kezedbe kaphatod az álom négykerekű kulcsait. Vagy mégsem? A kereskedő árat emelt, határidőt módosított és hirtelen azon kapod magad, hogy már hónapok óta vársz a kiválasztott autóra, az izgalom pedig inkább fejfájásba fordult át. Mi ilyenkor a teendő és kihez fordulhatsz, ha úgy érzed, az autóvásárlási procedúra túl hosszúra és a vártnál költségesebbre fordult volna?

gettyimages-1221473473.jpg

Forrás: Getty Images

Egy nagyobb kiadás mindig előzetes tervezést igényel, ez pedig egy gépjármű megvásárlásánál sincs másképp. Nézegetjük a lehetőségeinket, megtaláljuk a számunkra tökéletes kisautót, amivel a városban futkoshatunk, vagy éppen családi autót, amiben a kicsik és a nagyok, de még a négylábú kedvenc is kényelmesen elfér, és úgy döntünk, ideje a szalonban is megnézni kiszemeltünket. Élőben is tökéletesnek bizonyul és tényleg úgy határozunk, hogy megvesszük.

A szalonok manapság többféle konstrukciót is biztosítanak számunkra, amikor új autó vásárlására adjuk a fejünket. Lehetőségünk van készpénzben vagy átutalással kifizetni a teljes összeget. Emellett részletfizetés mellett is dönthetünk, amely esetében hitelfelvétel vagy lízing is rendelkezésünkre áll, valamint akár használt autónkat is beszámíttathatjuk az új árába, így csökkentve a fizetendő összeg nagyságát. Bármelyiket is választjuk, a szerződéskötéskor a számunkra legelőnyösebb opciónak megfelelő szerződést kell kapnunk. De milyen kellemetlenségek és problémák adódhatnak ebben a folyamatban?

Piszkos pénzügyek

Az egyik legnagyobb rizikófaktort minden vásárlás, így a gépjárművásárlás esetén is – csak sokkal nagyobb összegben – a pénzügyi buktatók jelentik. Előfordulhat, hogy nem világosan vannak feltüntetve az egyes költségek a szerződésben, például a kamatok és a kiegészítő díjak plusz költségeket jelenthetnek számunkra, amikre, ha nem figyelünk kellőképpen nagy fejtörést okozhatnak a szerződéskötés után. Érdemes mindig figyelmesen elolvasni az ezekre vonatkozó részleteket, esetleg hozzáértő személy segítségét kérni, hogy biztosan ne essünk a rejtett költségek áldozatává.

Hasonló anyagi károkat okozhat számunkra az is, ha a jótállási feltételek nincsenek megfelelően megfogalmazva, tisztázva. Ez esetben lehet, hogy egyes kártípusokra nem vonatkoznak a jótállás feltételek, így azokat nem javítja az eladó, gyártó. Érdemes előre tájékozódni arról, hogy az egyes autógyártók és modellek esetében mik tartoznak bele a jótállásba, így ezeket már a szerződéskötéskor ellenőrizhetjük és nem ér minket kellemetlen meglepetés a jövőben.

Új autó vásárlása esetén kiemelendő az is, hogy a megrendelt, de még gyártás alatt álló gépjármű ára változhat. Ahogy minden iparágban, az autógyártásban is emelkedő költségekre lehet számítani, így a rendelési folyamat során növekedhetnek az egyes alkatrészek árai. Amennyiben a szerződésben nem volt rögzítve az autó vételára, a gyártó pluszköltségeket róhat fel nekünk, így javasolt erre is tudatosan odafigyelni, hiszen nem egy esetben egy évnél is többet kell várni a megrendelt gépkocsira. A vásárlás véglegesítése előtt érdeklődjünk a gyártó áremelési politikájáról és mindenképpen rögzíttessük a vételárat a hivatalos adásvételi szerződésben.

Mit tehetünk, ha probléma alakulna ki?

Ha az autóvásárlás során konfliktus alakul ki az eladóval, és az békés úton nem rendezhető, több hivatalos lehetőség áll a rendelkezésünkre.

Mindenekelőtt az eladóval kell felvennünk a kapcsolatot, aminek írásbeli nyoma is kell, hogy legyen. Amennyiben a vállalkozással nem tudjuk rendezni jogvitánkat, akkor ezt követően a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. A panaszt írásban (akár ügyfélkapun is) kell benyújtani, mellékelve a kapcsolódó dokumentumokat, és a hatóság kivizsgálja az ügyet, szükség esetén eljárást indítva. Fontos, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság adott esetben bírságot is kiszabhat, de az egyedi jogvitánkat csak a békéltető testület, vagy bíróság segítségével orvosolhatjuk. A békéltető testület gyorsabb és költséghatékonyabb, és célja az egyezség megkötése a felek között.

Amennyiben ezek a lépések eredménytelenek, a vevő bírósághoz fordulhat. Ez a legvégső eszköz, amely például hibás teljesítés vagy szerződésszegés esetén alkalmazható. Bár a bíróság jogerős döntést hozhat, az eljárás hosszadalmas és költséges lehet. Alternatívaként, specifikus esetekben, például lízing- vagy hitelszerződéseknél, a Magyar Nemzeti Bankhoz, illetve a Pénzügyi Békéltető Testülethez, szakmai tanácsért pedig a Magyar Autóklubhoz lehet fordulni. Ha az eladó súlyosan megszegi a szerződést, a vevőnek joga van annak felbontására vagy kártérítés igénylésére. Ehhez írásban kell felszólítani az eladót a helyzet rendezésére, és ha nem érkezik válasz, jogi úton érvényesíthető a követelés.

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr3018745658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása