Júzer Mánuel

Mindent a fogyasztóvédelemről

Mit tehetsz, ha nem azt kaptad, amit rendeltél? - Reklamációs kisokos webshopokra

Az online vásárlás mára a mindennapjaink részévé vált: egyetlen kattintással bármit megrendelhetünk – legyen szó új ruháról, okostelefonról vagy akár egy ínycsiklandó vacsoráról. Előfordulhat azonban, hogy csak a csomag kibontásakor szembesülünk vele: a termék hiányos, sérült, vagy teljesen más érkezett, mint amit rendeltünk. Ilyenkor fontos tisztában lenni a jogainkkal és a lehetőségeinkkel. Szerencsére a magyar és az uniós jogszabályok részletes szabályokat tartalmaznak nem csak a hagyományos, hanem az internetes vásárlásokkal kapcsolatban is.

webshop_reklamacio.png

Forrás: Gettyimages

Hibás teljesítés

Hibás teljesítésről akkor beszélünk, ha a termék nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek, például, ha az áru hibás, sérült, nem működik rendesen, vagy egész egyszerűen nem a megrendelt terméket kaptuk. Ilyen esetekben több jog is megilleti a vásárlót.

Kellékszavatosság: A vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető. Ez azt jelenti, hogy kérhetjük a termék kijavítását, cseréjét, árleszállítást vagy akár a szerződéstől való elállást is. Az első évben a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen a vásárláskor; ezt követően a bizonyítás már a vásárlóra hárul.

Jótállás: Egyes tartós fogyasztási cikkek – például televízió – esetében kötelező jótállást kell biztosítani. A kötelező jótállás időtartama 10.000,- Ft-os eladási ártól 2 év, 250.000,- Ft-os eladási árat megahaladóan pedig 3 év. A jótállási időszak alatt a vállalkozásnak kell igazolnia, hogy a termék hibája nem gyártási eredetű.

Elállási jog online vásárlás esetén

Online rendelés esetén a fogyasztót 14 napon belül megilleti az elállás joga – vagyis indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, és visszakapja a vételárat. Ehhez elegendő egy egyértelmű nyilatkozatot tenni a vállalkozás felé postai úton, e-mailben, illetve amennyiben a vállalkozás lehetőséget biztosít rá, online űrlapon. A terméket megtekinthetjük, kipróbálhatjuk, bizonyos esetekben ki is csomagolhatjuk, azonban a kipróbálásból eredő használat csak olyan mértékű lehet, amilyen mértékben arra a hagyományos üzletben is lehetőségünk lenne. Fontos tudni, hogy az indokolási jog nélküli elállás alól vannak kivételek, mint például a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző áruk, a zárt csomagolású áruk, amik higiéniai okokból nem küldhetőek vissza (krémek, hajvasló, elektromos borotva), illetve az egyéni megrendelésre készült termékek (fényképes bögre, méretre gyártott bútor).  Ha a kipróbálás miatt a termék értéke csökken, a vállalkozás jogosan követelhet értékcsökkenés miatti kártérítést.

A visszaküldés költségei

Elállás esetén a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli. A vállalkozás a termék vételárát, illetve a kiszállítás költségét téríti vissza a fogyasztónak, amennyiben viszont nem a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módot (pl. expressz kiszállítás) választotta a fogyasztó, azt nem köteles a vállalkozás visszatéríteni a fogyasztó részére.

Mit tehetünk, ha a vállalkozás nem reagál?

Ha a cég nem válaszol a panaszra, vagy elutasítja azt, több lehetőség is rendelkezésünkre áll:

  • Békéltető testület: a peres eljárást megelőzően alternatív vitarendezési fórumként a békéltető testület eljárását kezdeményezhetjük. A békéltető testület feladata, hogy egyezséget kíséreljen meg létrehozni a felek között. A békéltető testületi eljárást annak egyszerűsége, gyorsasága, költségkímélő jellege teheti kedvezőbbé a bírósági útnál. A békéltető testületi eljárás feltételeiről, annak menetéről a https://bekeltetes.hu/tartalom/21/menu/8 oldalon olvashatunk részletesebben.
  • Fogyasztóvédelmi hatóság:  amennyiben az írásbeli panasz benyújtása nem hoz eredményt, a lakóhelyünk szerint illetékes vármegyei kormányhivatalhoz fordulhatunk annak érdekében, hogy kivizsgálják, hogy a vállalkozás megfelel-e a panaszkezeléssel kapcsolatos fogyasztóvédelmi előírásoknak, és esetleges jogsértés megállapítása esetén megteszik a szükséges intézkedéseket.
  • Bírósági eljárás: a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a bíróság hatáskörébe utalt polgári jogi igények (például a pénzvisszafizetés, kártérítés) érvényesítésére, az bírói hatáskörbe tartozik.

Bár online vásárlás során adódhatnak problémák, a jogszabályok a fogyasztók érdekeit védik. Ne hagyjuk, hogy egy rossz élmény elvegye a kedvünket a jövőbeni vásárlásoktól – éljünk a jogainkkal, és tegyünk meg mindent a probléma rendezése érdekében!

A bejegyzés trackback címe:

https://juzermanuel.blog.hu/api/trackback/id/tr1418863210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Júzer Mánuel

Érezted már, hogy nem járnak el veled fair módon, legyen szó bolti vásárlásról, online rendelésről, vagy éppen egy meghitt éttermi vacsoráról? Tapasztaltad már, hogy egy termék, vagy szolgáltatás nem annyiba kerül, amennyibe kellene, rejtett díjtételek vannak vagy valójában nem érhető el, amit a reklámokban láttát? Esetleg nem azt kaptad a pénzedért, amit ígértek neked? Nem vagy ezzel egyedül. Ideje hát tisztába tenni, melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi panaszok, melyek a fogyasztói jogaink, jogsérelem esetén pedig mik a lehetőségeink, hova fordulhatunk panaszainkkal. A blogon a fogyasztóvédelem területével kapcsolatos aktuális témákat, híreket és érdekességeket mutatjuk be, egyúttal hasznos tanácsokkal informáljuk az olvasóinkat. Célunk, hogy az oldal fogyasztóvédelmi tudásközpontként szolgálja a fogyasztók érdekeit.

Friss tartalmak

süti beállítások módosítása