Az online vásárlás mára a mindennapjaink részévé vált: egyetlen kattintással bármit megrendelhetünk – legyen szó új ruháról, okostelefonról vagy akár egy ínycsiklandó vacsoráról. Előfordulhat azonban, hogy csak a csomag kibontásakor szembesülünk vele: a termék hiányos, sérült, vagy teljesen más érkezett, mint amit rendeltünk. Ilyenkor fontos tisztában lenni a jogainkkal és a lehetőségeinkkel. Szerencsére a magyar és az uniós jogszabályok részletes szabályokat tartalmaznak nem csak a hagyományos, hanem az internetes vásárlásokkal kapcsolatban is.
Forrás: Gettyimages
Hibás teljesítés
Hibás teljesítésről akkor beszélünk, ha a termék nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek, például, ha az áru hibás, sérült, nem működik rendesen, vagy egész egyszerűen nem a megrendelt terméket kaptuk. Ilyen esetekben több jog is megilleti a vásárlót.
Kellékszavatosság: A vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető. Ez azt jelenti, hogy kérhetjük a termék kijavítását, cseréjét, árleszállítást vagy akár a szerződéstől való elállást is. Az első évben a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen a vásárláskor; ezt követően a bizonyítás már a vásárlóra hárul.
Jótállás: Egyes tartós fogyasztási cikkek – például televízió – esetében kötelező jótállást kell biztosítani. A kötelező jótállás időtartama 10.000,- Ft-os eladási ártól 2 év, 250.000,- Ft-os eladási árat megahaladóan pedig 3 év. A jótállási időszak alatt a vállalkozásnak kell igazolnia, hogy a termék hibája nem gyártási eredetű.
Elállási jog online vásárlás esetén
Online rendelés esetén a fogyasztót 14 napon belül megilleti az elállás joga – vagyis indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, és visszakapja a vételárat. Ehhez elegendő egy egyértelmű nyilatkozatot tenni a vállalkozás felé postai úton, e-mailben, illetve amennyiben a vállalkozás lehetőséget biztosít rá, online űrlapon. A terméket megtekinthetjük, kipróbálhatjuk, bizonyos esetekben ki is csomagolhatjuk, azonban a kipróbálásból eredő használat csak olyan mértékű lehet, amilyen mértékben arra a hagyományos üzletben is lehetőségünk lenne. Fontos tudni, hogy az indokolási jog nélküli elállás alól vannak kivételek, mint például a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző áruk, a zárt csomagolású áruk, amik higiéniai okokból nem küldhetőek vissza (krémek, hajvasló, elektromos borotva), illetve az egyéni megrendelésre készült termékek (fényképes bögre, méretre gyártott bútor). Ha a kipróbálás miatt a termék értéke csökken, a vállalkozás jogosan követelhet értékcsökkenés miatti kártérítést.
A visszaküldés költségei
Elállás esetén a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli. A vállalkozás a termék vételárát, illetve a kiszállítás költségét téríti vissza a fogyasztónak, amennyiben viszont nem a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módot (pl. expressz kiszállítás) választotta a fogyasztó, azt nem köteles a vállalkozás visszatéríteni a fogyasztó részére.
Mit tehetünk, ha a vállalkozás nem reagál?
Ha a cég nem válaszol a panaszra, vagy elutasítja azt, több lehetőség is rendelkezésünkre áll:
- Békéltető testület: a peres eljárást megelőzően alternatív vitarendezési fórumként a békéltető testület eljárását kezdeményezhetjük. A békéltető testület feladata, hogy egyezséget kíséreljen meg létrehozni a felek között. A békéltető testületi eljárást annak egyszerűsége, gyorsasága, költségkímélő jellege teheti kedvezőbbé a bírósági útnál. A békéltető testületi eljárás feltételeiről, annak menetéről a https://bekeltetes.hu/tartalom/21/menu/8 oldalon olvashatunk részletesebben.
- Fogyasztóvédelmi hatóság: amennyiben az írásbeli panasz benyújtása nem hoz eredményt, a lakóhelyünk szerint illetékes vármegyei kormányhivatalhoz fordulhatunk annak érdekében, hogy kivizsgálják, hogy a vállalkozás megfelel-e a panaszkezeléssel kapcsolatos fogyasztóvédelmi előírásoknak, és esetleges jogsértés megállapítása esetén megteszik a szükséges intézkedéseket.
- Bírósági eljárás: a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a bíróság hatáskörébe utalt polgári jogi igények (például a pénzvisszafizetés, kártérítés) érvényesítésére, az bírói hatáskörbe tartozik.
Bár online vásárlás során adódhatnak problémák, a jogszabályok a fogyasztók érdekeit védik. Ne hagyjuk, hogy egy rossz élmény elvegye a kedvünket a jövőbeni vásárlásoktól – éljünk a jogainkkal, és tegyünk meg mindent a probléma rendezése érdekében!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.